33 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl k uspokojivému vyřešení vyžadují alespoň 30 minut. Schopnost řešit složité problémy se požaduje zejména ve vysoce náročných manažerských, odborných a technických povoláních. Tento posun k nerutinním úkonům na pracovišti se dá vysvětlit rozsáhlým zaváděním počítačů a počítačem řízených strojů, které převzaly značnou část rutinních manuálních nebo analytických úkolů, které dosud prováděli lidé. Ti si naproti tomu musí umět poradit s nečekanými a neznámými situacemi a přimět stroje a počítače, s kterými pracují, k nejlepšímu výkonu (Autor, Levy a Murnane, 2003). Jasný důkaz o změně požadavků na schopnosti a dovednosti vidíme v Německu, Japonsku a Spojených státech (Okno V.1.1 a Obrázek V.1.1). Ke stejnému posunu dochází i ve vzdělávání. Přestává být zásadní vybavit žáky složitě strukturovanými, rutinními dovednostmi, spíše je třeba, aby se uměli postavit výzvám a naučili se řešit komplexní, nerutinní kognitivní úkoly. Totiž dovednosti, které se člověk rychle naučí a snadno otestuje, se také nejsnáze digitalizují, automatizují a delegují. Aby žáci byli připraveni na svět zítřka, potřebují víc než jen ovládat omezený repertoár fakt a postupů; musí být připraveni učit se celý život, aby si uměli poradit v neznámých situacích, kde se účinek jejich působení nedá předvídat. Když se ocitnou před problémem, k jehož řešení nebudou mít připravenou strategii, musí být schopni pružně a kreativně vymyslet, jak překonat překážky, které stojí v cestě řešení. Obrázek V.1.1 Trendy v poptávce po schopnosti řešit problémy: Německo, Spojené státy a Japonsko Poznámka: Vlivem různých metodik není škála vertikální osy přímo porovnatelná s výsledky ostatních zemí. Zdroje: Německo: podle Spitz-Oener (2003), Tabulka 3; Spojené státy: podle Autor a Price (2013), Tabulka 1; Japonsko: podle Ikenaga a Kambayashi (2010), Obrázek 1. Odkaz: http://dx.doi.org/10.1787/888933003554 -20 -15 -10 -5 0 5 10 15 20 25 30 1979 1986 1992 1999 Nerutinní analytické Nerutinní interaktivní Rutinní kognitivní Rutinní manuální Nerutinní manuální Německo Procentní změna v úhrnných vstupech úloh vzhledem k roku 1979 34 38 42 46 50 54 58 62 66 70 74 1960 1970 1980 1990 2000 2009 Průměrná změna ve vstupech úloh v buňkách vzdělávání-průmysl, v percentilechdistribuce úkolůpro rok 1960 Spojené státy -1,50 -1,25 -1,00 -0,75 -0,50 -0,25 0,00 0,25 0,50 0,75 1,00 1960 1970 1980 1990 2000 2005 Procentní změna v průměrných vstupech úkolů v povoláních vzhledem k roku 1960 Japonsko