26 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Mezi hlavní jedinečné rysy PISA patří: politická orientace, která spojuje data o studijních výsledcích žáků s daty o jejich zázemí a postojích k učení a o klíčových školních i mimoškolních faktorech, jež jejich studium ovlivňují. Díky tomu je možné ukázat na rozdíly ve výkonu a určit, co je typické pro žáky, školy a vzdělávací soustavy s dobrými výsledky; inovativní koncept „gramotnosti“, která je definována jako schopnost žáků používat znalosti a dovednosti v klíčových předmětech a analyzovat, argumentovat a efektivně komunikovat při identifikaci, interpretaci a řešení problémů v nejrůznějších situacích; význam pro celoživotní učení, protože PISA od žáků získává informace o jejich motivaci k učení, jejich pohledu a názoru na sebe samé a o jejich výukových postupech; pravidelnost, která umožňuje zemím a ekonomickým celkům sledovat vlastní pokrok v plnění hlavních vzdělávacích cílů; a šířka pokrytí, která v šetření PISA zahrnuje 34 členských států OECD a 31 partnerských zemí a ekonomických celků. Klíčové rysy šetření PISA 2012 Obsah Hlavní testovanou oblastí zjišťování PISA 2012 se stala matematická gramotnost. Čtení, přírodní vědy a řešení problémů spadaly do vedlejších oblastí hodnocení. Poprvé se v šetření PISA 2012 zjišťovala také finanční gramotnost mladých lidí v rámci testování, které bylo pro zúčastněné země a ekonomické celky dobrovolné. PISA nehodnotí pouze to, jestli žáci dovedou reprodukovat své znalosti, ale jestli z toho, co se naučili, dovedou vyvozovat závěry a jestli své znalosti umí použít v nových situacích. Klade důraz na zvládnutí postupů, pochopení myšlenek a konceptů a schopnost fungovat v různých typech situací. Žáci V roce 2012 se testování zúčastnilo asi 510 000 žáků, kteří zastupovali těch přibližně 28 miliónů patnáctiletých, navštěvujících školy v 65 zúčastněných zemích a ekonomických celcích. Hodnocení Při šetření se používaly papírové testy, na jejichž vyplnění měl každý žák celkem dvě hodiny. V řadě zemí a ekonomických celků bylo dalších 40 minut věnováno testování matematické a čtenářské gramotnosti a schopnosti řešit problémy, které se provádělo na počítači. Odpovědi na testové úlohy se buď vybíraly z několika možností, nebo je žáci měli konstruovat samostatně. Testové otázky byly seskupeny do celků - úloh - se společným textem, který uvozoval situaci z reálného života. Bylo zajištěno takové množství otázek, které by pokrylo asi 390 minut testu. Různí žáci plnili různé kombinace testových otázek. Žáci také vyplňovali 30minutový dotazník zaměřený na jejich zázemí. V něm uváděli informace o sobě, své rodině a škole a o svých zkušenostech s učením. Také ředitelé škol dostali k vyplnění 30minutový dotazník, který se týkal školního vzdělávacího programu a prostředí pro výuku. V některých zemích a ekonomických celcích byly