22 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl ukazatele, nebo se na ně nevztahují konkrétní kategorie. Čtenáři by měli mít na paměti, že termín „průměr OECD“ odkazuje na členské státy OECD zahrnuté do jednotlivých srovnání. Zaokrouhlování čísel Kvůli zaokrouhlování čísel některé součty v tabulkách nemusí přesně souhlasit. Součty, rozdíly a průměry se vždy vypočítávají na základě konkrétních čísel a jsou zaokrouhlovány až po výpočtu. Všechny standardní chyby v této publikaci byly zaokrouhleny na jedno nebo dvě desetinná místa. Pokud je někde uvedena hodnota 0,0 nebo 0,00, neznamená to, že standardní chyba je nula, ale že je menší než 0,05 nebo 0,005. Údaje o žácích Zpráva používá výraz „patnáctiletí“ jako zkrácený termín pro cílovou populaci šetření PISA. PISA zahrnuje žáky, kteří v době hodnocení dosáhli věku mezi 15 lety 3 měsíci a 16 lety 2 měsíci, chodí do školy a ukončili alespoň 6 let školní docházky. Není přitom důležité, do jakého typu školy chodí, zda jsou přihlášeni k řádnému dennímu studiu nebo mají částečnou školní docházku, zda se jedná o školu s profesně zaměřeným nebo všeobecným studijním programem, zda žáci navštěvují veřejnou nebo soukromou školu nebo školu pro cizince v dané zemi. Zaměření na statisticky významné rozdíly Tento díl se zabývá pouze statisticky významnými rozdíly nebo změnami. Ty jsou v obrázcích odlišeny tmavší barvou a v tabulkách tučným písmem. Další informace naleznete v Příloze A3. Rozdělení výkonu žáků do kategorií K popisu úrovní schopností v předmětech hodnocených v rámci šetření PISA se ve zprávě používají tyto termíny: Vynikající výkon předvedli žáci, kteří v hodnocení schopnosti řešit problémy dosáhli úrovně 5 a 6. Dobrý výkon předvedli žáci, jejichž schopnost dosáhla v hodnocení úrovně 4. Uspokojivý výkon podali žáci, kteří se svou schopností zařadili na úroveň 2 nebo 3. Chabý výkon podali žáci, jejichž schopnost dosáhla v hodnocení úrovně 1 nebo nižší. Zkratky používané v této zprávě ESCS Index PISA uvádějící ekonomický, sociální a kulturní status žáků PPP Parita kupní síly HDP Hrubý domácí produkt S.O. Směrodatná odchylka ISCED Mezinárodní standardní klasifikace vzdělání SE Standardní chyba ISCO Mezinárodní standardní klasifikace povolání STEM Přírodní vědy, technologie, inženýrství a matematika