19 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Plnění abstraktnějších úkolů zaměřených na „znázorňování a formulování“, které měří, jak žáci poznatky získávají, už jim jde hůře. Vliv socioekonomického statusu na výsledek v řešení problémů je slabší než na výsledek v matematice, čtení nebo přírodních vědách. Žáci ze znevýhodněného prostředí pravděpodobněji podají lepší než očekávaný výkon v řešení problémů než v matematice, možná díky mimoškolním příležitostem rozvíjet schopnost řešit problémy, které vyvstávají v různých sociálních a kulturních kontextech. Přesto záleží na kvalitě školy: nerovný přístup k vysoce kvalitnímu vzdělávání znamená, že v průměru se znevýhodnění žáci umísťují za těmi zvýhodněnými ve všech hodnocených oblastech, tedy i v schopnosti řešit problémy.