17 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Shrnutí V moderních společnostech lidé po celý život řeší problémy. Změny ve společnosti, životním prostředí a technologiích znamenají rychlý vývoj dostupných poznatků. Schopnost přizpůsobit se, učit se, odvaha zkoušet nové věci a neustálá připravenost poučit se z chyb jsou nezbytnými prvky k tomu, aby člověk získal odolnost a dokázal se v nepředvídatelném světě prosadit. V současné době klesá počet pracovníků, ať už v manuálních nebo intelektuálních profesích, kteří v rámci plnění pracovních povinností provádějí opakované úkony. Navíc, jak ukazuje nový Mezinárodní výzkum funkčních gramotností dospělých PIAAC, každý desátý pracovník se dennodenně setkává se složitějšími problémy, jejichž řešení zabere nejméně 30 minut. Schopnost řešit složité problémy se požaduje zejména ve vysoce náročných manažerských, odborných a technických povoláních. Získávají dnešní patnáctiletí žáci pro 21. století tolik potřebnou schopnost řešit problémy? Tato zpráva přináší výsledky šetření PISA 2012 oblasti individuální schopnosti řešit problémy, které bylo počítačovou formou zadáno přibližně 85 000 žáků ze 44 zemí a ekonomických celků. Žáci ze Singapuru a Koreje a v těsném závěsu za nimi žáci z Japonska získali v řešení problémů lepší hodnocení než žáci všech ostatních zúčastněných zemí a ekonomických celků. Skóru 530 až 540 bodů na celkové škále PISA pro řešení problémů dosáhly ještě čtyři východoasijské partnerské ekonomiky: Macao (Čína) (s průměrným skórem 540 bodů), Hongkong (Čína) (540 bodů), Šanghaj (Čína) (536 bodů) a Tchaj-wan (Čína) (534 bodů). Kanada, Austrálie, Finsko, Anglie (Velká Británie), Estonsko, Francie, Nizozemsko, Itálie, Česká republika, Německo, USA a Belgie dosáhly skóru vyššího, než byl průměr OECD, ale nižšího, než byl skór zemí z výše uvedené skupiny. V zemích OECD se 11,4 % patnáctiletých žáků zařadilo mezi nejlepší řešitele problémů. Tito nejlepší řešitelé dosahují schopnosti na úrovni 5 nebo 6, což znamená, že dovedou systematicky prozkoumat složitý problém, navrhnout řešení o více krocích, která berou v úvahu všechna omezení, a přizpůsobit plány s ohledem na získanou zpětnou vazbu. V Singapuru, Koreji a Japonsku dosahuje této úrovně více než pětina žáků, zatímco více než šestina žáků předvedla výkon na úrovni 5 nebo vyšší v Hongkongu (Čína) (19,3 %), Tchaj-wanu (Čína) a v Šanghaji (Čína) (18,3 %), Kanadě (17,5 %) a Austrálii (16,7 %). Naopak v Černé Hoře,