8 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Výkon žáků v řešení problémů ve vztahu k žákům s podobnými schopnostmi v matematice, čtení a přírodních vědách ......................................................................... 85 Výkon žáků v řešení problémů na různých úrovních výkonu v matematice.................... 87 Vliv počítačové formy testu na výkon v řešení problémů ................................................ 89 Kapitola 3 Silné a slabé stránky žáků při řešení problémů .................................................93 Aspekty koncepčního rámce a relativní úspěšnost žáků v každé oblasti ............................. 95 Povaha problémové situace ............................................................................................. 96 Postupy uplatňované při řešení problémů ...................................................................... 99 Kontexty problémů a formáty odpovědí ........................................................................ 107 Seskupení zemí podle jejich slabých a silných stránek v řešení problémů ........................ 109 Kapitola 4 Jak se výsledky v řešení problémů liší v jednotlivých zemích .......................... 114 Rozdíly ve výsledcích, které se vyskytují pouze při řešení problémů ................................ 115 Rozdíly ve výsledcích napříč studijními programy ............................................................. 117 Rozdíly v řešení problémů podle pohlaví ........................................................................... 121 Jak jsou na tom rozdíly mezi pohlavími, pokud jde o výsledky v řešení problémů, v porovnání s rozdíly v matematice, čtení a přírodních vědách .................................... 124 Rozdíly ve vzorcích výsledků napříč otázkami ................................................................ 126 Vztah mezi socioekonomickým statusem, přistěhovaleckým původem a výsledkem v řešení problémů ................................................................................................................. 129 Rozdíly ve výsledcích související se socioekonomickým statusem ................................ 129 Vzorce výsledku u zvýhodněných a znevýhodněných žáků ........................................... 134 Přistěhovalecký původ a výsledek žáka ......................................................................... 136 Jak s výsledky souvisí předpoklady k řešení problémů, které žáci sami uvádějí ............... 137 Jak výkon v řešení problémů souvisí s rozdíly v přístupu žáků k IKT .................................. 138 Kapitola 5 Závěry vyplývající z šetření schopnosti řešit problémy pro politiku a praxi ..... 143 Zlepšit hodnocení, aby učení mělo pro žáky větší přínos .................................................. 145 Umožnit žákům řešit problémy .......................................................................................... 147 Revidovat školní praxi a vzdělávací politiky ....................................................................... 150 Učit se z rozmanitosti kurikula a z rozdílů ve výkonu v řešení problémů .......................... 153 Snížit nerovné zastoupení obou pohlaví mezi nejlepšími žáky .......................................... 154 Omezit nerovnosti ve vzdělávání související se socioekonomickým statusem ................. 155 Příloha A Odborné zázemí PISA 2012 .............................................................................. 159 Příloha A1 Indexy z žákovských dotazníků ......................................................................... 160 Vysvětlení indexů ........................................................................................................... 160 Jednoduché indexy na úrovni žáků ................................................................................ 161 Škálované indexy na úrovni žáků ................................................................................... 163