7 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Obsah Shrnutí ............................................................................................................................17 Pokyny pro čtenáře ..........................................................................................................21 Co je to PISA? ..................................................................................................................24 Kapitola 1 Hodnocení schopnosti řešit problémy v PISA 2012 ...........................................31 Proč PISA hodnotí schopnost řešit problémy ....................................................................... 32 Přístup PISA 2012 k hodnocení výkonu žáků v řešení problémů ......................................... 36 Zaměření na obecné kognitivní postupy používané při řešení problémů ....................... 36 Centralita řešení interaktivních problémů ....................................................................... 37 Definice schopnosti řešit problémy podle PISA ............................................................... 37 Koncepční rámec PISA 2012 pro zjišťování schopnosti řešit problémy ............................... 38 Návrh a počítačové zadání šetření PISA 2012 zaměřeného na schopnost řešit problémy . 40 Vývoj úloh pro hodnocení ................................................................................................ 40 Struktura a zadání testu ................................................................................................... 41 Přínos počítačového zadání ............................................................................................. 42 Úkoly zaměřené na řešení problémů ................................................................................... 43 Obecná charakteristika statických a interaktivních úkolů zaměřených na řešení problémů ......................................................................................................................................... 43 Vzorové úlohy z hodnocení schopnosti řešit problémy PISA 2012 .................................. 44 Kapitola 2 Výsledky žáků při řešení problémů ..................................................................57 Jak jsou výsledky v šetření PISA 2012 zaměřeném na řešení problémů zveřejňovány ....... 58 Jak byly testy řešení problémů pro PISA 2012 analyzovány a tříděny ............................. 58 Jak se v PISA 2012 definují úrovně schopnosti řešit problémy ........................................ 59 Profil otázek šetření PISA ................................................................................................. 60 Co žáci zvládnou v řešení problémů ..................................................................................... 64 Průměrná úroveň schopnosti řešit problémy .................................................................. 64 Žáci na různých úrovních schopnosti řešit problémy ....................................................... 69 Rozptyl ve schopnosti řešit problémy .................................................................................. 76 Vztah mezi rozdíly ve výkonu a faktory na úrovni školy a žáka ....................................... 79 Porovnání rozptylu mezi školami ..................................................................................... 81 Výkon žáků v řešení problémů v porovnání s výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách ................................................................................................................................. 83 Korelace mezi výkonem v matematice, čtení a přírodních vědách a výkonem v řešení problémů .......................................................................................................................... 83