3 Kreativní řešení problémů: schopnosti žáků řešit problémy z reálného života – V. díl Předmluva Vybavit občany schopnostmi a dovednostmi potřebnými k tomu, aby plně rozvinuli svůj potenciál, podíleli se na chodu stále propojenější globální ekonomiky a díky lepšímu zaměstnání mohli vést kvalitnější život, to je zásadní starost politiků na celém světě. Výsledky nedávného výzkumu OECD funkčních gramotností dospělých ukazují, že u vysoce kvalifikovaných lidí je téměř třikrát větší pravděpodobnost získání nadprůměrných příjmů, než u lidí s nedostatečnou kvalifikací. Jinými slovy, nedostatek schopností a dovedností vážně omezuje lidi v přístupu k výnosnějším a uspokojivějším pracovním příležitostem. Lidé s vysokou kvalifikací se také ochotněji zapojují do dobrovolných projektů, považují se spíše za aktéry než objekty politických postupů a mají větší důvěru v okolní společnost. Poctivost, zásadovost a přístup umožňující začlenění všech tak ve veřejné politice závisí na schopnostech a dovednostech občanů. Současná ekonomická krize jenom zvýšila naléhavost potřeby investovat do získávání a rozvoje schopností a dovedností občanů - jak prostřednictvím systému vzdělávání, tak na pracovišti. V době napjatých veřejných rozpočtů a nedostatku měnových a fiskálních pobídek jsou investice do strukturálních reforem na podporu produktivity, jako je vzdělávání a rozvoj schopností, klíčovým faktorem budoucího růstu. Investování do těchto oblastí je skutečně zásadní podmínkou hospodářského oživení a řešení dlouhodobých problémů, jakými jsou nezaměstnanost mladých lidí a nerovnost mezi muži a ženami. V tomto kontextu se stále více zemí rozhlíží za vlastními hranicemi po nejúspěšnějších a nejúčinnějších politikách a postupech. V globální ekonomice už se totiž úspěch neměří pouze národními standardy, ale srovnává se s těmi vzdělávacími soustavami, které podávají nejlepší výsledky a vykazují nejrychlejší zlepšení. V průběhu posledních deseti let se Program OECD pro mezinárodní hodnocení žáků, PISA, stal světově nejuznávanějším měřítkem pro hodnocení kvality, rovnosti a účinnosti systémů vzdělávání. Informační základna, kterou výsledky šetření PISA poskytují, však není jenom souborem srovnávacích ukazatelů pro statistiky. PISA odhaluje charakteristické rysy vzdělávacích soustav, jejichž žáci podávají vynikající výsledky. Tím umožňuje vládám a pedagogům identifikovat účinné politiky, které by mohli přizpůsobit podmínkám ve své zemi. Výsledky šetření PISA 2012, které se provádělo v době, kdy se mnohé z 65 zúčastněných zemí a ekonomických celků potýkaly s důsledky krize, odhalují veliké rozdíly ve výsledcích