23 Bohouš – Bára – Cyril – Dana – Františka). Částečný počet bodů získávají řešení, která splňují pouze osm z devíti podmínek (např. Aleš – Alice – Eva – Bohouš – Bára – Dana – Františka – Cyril: v tomto případě Cyril nesedí vedle Dany ani vedle Evy). V pilotáži získalo 54 % žáků alespoň částečný počet bodů a 43 % žáků plný počet bodů. Obtížnost úlohy je dána velkým množstvím omezujících podmínek řešení a nutností systematicky posuzovat a upravovat částečně správná řešení ve snaze o dosažení zcela správného řešení, které bude vyhovovat všem stanoveným podmínkám. Literatura Adey, P., B. Csapó, A. Demetriou, J. Hautamäki a M. Shayer (2007), „Can we be intelligent about intelligence? Why education needs the concept of plastic general ability“, Educational Research Review 2, 75–97. Baxter, G. P. a R. Glaser (1997), An approach to analyzing the cognitive complexity of science performance assessments (Technical report 452), National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing (CRESST), Los Angeles, California. Blech, C. a J. Funke (2005), Dynamis review: An overview about application of the Dynamis approach in cognitive psychology, Deutsches Institut für Erwachsenbildung, Bonn, http://www.die‐bonn.de/esprid/dokumente/doc‐2005/blech05_ 01.pdf. Blech, C. a J. Funke (2010), „You cannot have your cake and eat it, too: How induced goal conflicts affect complex problem solving“, Open Psychology Journal 3, 42–53. Bransford, J. D., A. L. Brown a R. R. Cockling (eds.) (1999), How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School, National Academy Press, Washington, D.C. Buchner, A. a J. Funke (1993), Finite‐state automata: Dynamic task environments in problem‐solving research, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, Vol. 46A, No. 1, 83–118. Duncker, K. (1945), „On problem solving“, Psychological Monographs, Vol. 58, No. 3. Frensch, P. A. a J. Funke (1995), „Definitions, traditions, and a general framework for understanding complex problem solving“, in P. A. Frensch, J. Funke (eds.), Complex problem solving: The European perspective, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ, 3–25. Funke, J. (2010), „Complex problem solving: A case for complex cognition?“, Cognitive Processing, Vol. 11, 133–142. Funke, J. a P. A. Frensch (2007), „Complex problem solving: The European perspective – 10 years after“, in D. H. Jonassen (ed.), Learning to Solve Complex Scientific Problems, Lawrence Erlbaum, New York, 25–47. Greiff, S. a J. Funke (2008). Indikatoren der Problemlösung: Sinn und Unsinn verschiedener Berechnungsvorschriften, Bericht aus dem MicroDYN Projekt [Measuring Complex Problem Solving: The MicroDYN approach], Psychologisches Institut, Heidelberg. Klauer, K. a G. Phye (2008), „Inductive reasoning: a training approach“, Review of Educational Research, Vol. 78, No. 1, 85–123. Klieme, E. (2004), „Assessment of cross‐curricular problem‐solving competencies“, in J. H. Moskowitz, M. Stephens (eds.), Comparing Learning Outcomes. International Assessment and Education Policy, Routledge Falmer, London, 81–107.