22 mohl přehrávač fungovat s jediným tlačítkem. Otázku lze správně zodpovědět různými způsoby a žáci mohou přicházet i s originálními nápady. Nejjednodušším řešením je však navrhnout změnu fungování horního tlačítka tak, aby se člověk po proklikání na pravou stranu displeje mohl dalším kliknutím vrátit zpět na levou stranu. V pilotáži byla tato otázka, kterou správně zodpovědělo 25 % žáků, zdaleka nejobtížnější otázkou z celé úlohy. Její obtížnost byla zcela jistě dána otevřeným formátem a vysokou úrovní abstrakce. Žáci si museli představit hypotetickou situaci a propojit ji s mentální reprezentací skutečného fungování přístroje. V otázce nebylo možné získat částečný počet bodů za částečně správnou odpověď. NAROZENINOVÁ OSLAVA Obrázek 8 Narozeninová oslava – úvodní text Úloha se týká oslavy narozenin, na níž je třeba usadit hosty kolem stolu tak, aby byly splněny stanovené podmínky řešení. Úloha obsahuje pouze jednu otázku. Kontext úlohy je netechnický a sociální. Obrázek 9 Narozeninová oslava – otázka 1 V této otázce musí žáci přesouvat myší jména tak, aby výsledný zasedací pořádek vyhovoval devíti podmínkám z úvodního textu. Postup, který žáci vykonávají při řešení tohoto úkolu, je plánování a provádění. Vzhledem k tomu, že všechny informace nutné k vyřešení problému jsou uvedeny v zadání, je tato otázka klasifikována jako statická. Statický charakter otázky je dán povahou problémové situace a netýká se jejího řešení. Formát řešení (přesouvání pomocí myši) naopak využívá výhod počítačově zadávaného testu – žáci mohou vytvářet, kontrolovat a opravovat svá řešení mnohem snadněji než v papírovém testu. V této otázce mohou žáci získat plný nebo částečný počet bodů. Plný počet získává každé z dvanácti možných řešení, která splňují stanovené podmínky řešení (např. Aleš – Alice – Eva –