20 Vzorové úlohy Na závěr uvádíme dvě vzorové úlohy, které byly použity v pilotním šetření.10 U každé úlohy je přetištěn úvodní text v té podobě, jak ho žáci viděli na obrazovce, doplněný stručným popisem kontextu úlohy. Potom následuje znění otázek, doprovázené opět stručným popisem. MP3 PŘEHRÁVAČ Obrázek 3 MP3 přehrávač – úvodní text V úloze MP3 přehrávač je žákům řečeno, že dostali od kamaráda MP3 přehrávač. Nevědí, jak funguje, a musí s ním manipulovat, aby to zjistili. Povaha problémové situace v každé otázce této úlohy je tedy interaktivní. Jelikož se úloha týká odhalování pravidel fungování přístroje, který je určen pro osobní použití, je kontext všech otázek v této úloze technický a osobní. Obrázek 4 MP3 přehrávač – otázka 1 V první otázce je uvedeno několik tvrzení o tom, jak přístroj funguje, a žáci musí rozhodnout, zda jsou pravdivá, nebo nepravdivá. Tvrzení žákům nabízejí návod, jak fungování přístroje zkoumat. Otázka se zaměřuje na postup zkoumání a porozumění, přičemž zkoumání je řízené a neomezené. Žáci mají k dispozici tlačítko „OBNOVIT“, kterým mohou přehrávač kdykoli uvést do původního nastavení a začít ho znovu prozkoumávat. To mohou udělat, kolikrát chtějí. V pilotáži měla tato otázka mírně nadprůměrnou obtížnost. Plný počet bodů za všechny tři správné odpovědi (pravdivé, nepravdivé, 10 Obě vzorové úlohy si lze (v anglickém znění) prohlédnout na internetu na adrese http://cbasq.acer.edu.au po zadání následujících přihlašovacích údajů – name: public, password: access. Interaktivní povahu úlohy MP3 přehrávač lze mnohem lépe pochopit, když si ji vyzkoušíte.