17  Zkoumání:  získávání  znalostí  o  struktuře  systému  na  základě  volného  nebo  řízeného  prozkoumávání  (interakce  se  systémem).  Strategie  zkoumání  mohou  být  při  počítačovém  testování  sledovány  a  zaznamenávány.  Určování:  vytvoření  nebo  doplnění  obrazové  či  verbální  reprezentace  mentálního  modelu  systému,  který  si  žák  vytvořil  během  jeho  prozkoumávání.  Přesnost  modelu  podmiňuje  posouzení  shromážděných  poznatků  o  kauzálních  vztazích  v  systému.  Ovládání:  praktické  využití  shromážděných  poznatků  –  přeměna  daného  stavu  na  cílový  stav  a  (v  některých  systémech)  udržení  cílového  stavu  po  určitou  dobu.  Aby  se  omezila  závislost  úkolu  na  předcházejících  otázkách,  může  být  v  zadání  takového  úkolu  uveden  správný  model  systému.  Tímto  způsobem  se  hodnotí  transfer  získaných  poznatků.  Vysvětlování:  popisování  použitých  strategií,  které  žákovi  umožnily  dosáhnout  cíle;  vysvětlování,  jak  systém  funguje;  odhadování  příčin  špatného  fungování  přístroje.  Žáci  mohou  mít  již  předem  určitou  představu  o  vztazích  mezi  systémovými  proměnnými  v  problémové  situaci,  kterou  si  vytvořili  na  základě  svých  zkušeností  se  skutečným  používáním  podobných  přístrojů.  Různí  žáci  budou  mít  různé  předchozí  zkušenosti,  proto  bude  do  testu  zařazena  co  nejširší  škála  běžných  problémových  situací  z  každodenního  života,  aby  se  vliv  předchozích  zkušeností  v  celém  souboru  testových  úloh  pokud  možno  vynuloval.  Navíc  bude  použito  několik  méně  obvyklých,  ale  zajímavých  kontextů,  v  nichž  lze  vzájemné  vztahy  v  systému  pochopit  pouze  na  základě  manipulace  s  proměnnými.  Obtížnost  interaktivních  problémů  je  do  značné  míry  závislá  na  vnitřní  složitosti  formálních  modelů  problémové  situace.  Problémy  s  různou  mírou  obtížnosti  lze  vytvořit  systematickým  měněním  této  vnitřní  složitosti,  která  je  dána  počtem  proměnných  a  jejich  vzájemnými  vztahy.  Například  problém  obsahující  pouze  několik  málo  proměnných  bude  velmi  jednoduchý,  pokud  počítá  pouze  s  přímými  vlivy  vstupních  proměnných  na  výstupní  proměnné,  ale  poměrně  obtížný,  pokud  připustí  existenci  řetězících  se  vlivů  a  vedlejších  účinků  výstupních  proměnných  na  jiné  výstupní  proměnné.  ROZLOŽENÍ  TESTOVÝCH  OTÁZEK  V  tabulce  2  je  uvedeno  procentuální  rozložení  testových  otázek  podle  postupů  sledovaných  v  oblasti  řešení  problémů  v  šetření  PISA  2012.  Uvedené  údaje  vyjadřují,  kolik  procent  z  celkového  počtu  bodů,  které  lze  v  testu  řešení  problémů  získat,  připadá  na  jednotlivé  postupy.  V  závorkách  jsou  uvedeny  rozsahy  doporučené  skupinou  odborníků,  kteří  se  podíleli  na  tvorbě  koncepčního  rámce  pro  oblast  řešení  problémů.  Největší  váha  je  přikládána  plánování  a  provádění  vzhledem  k  tomu,  jak  je  důležité,  aby  žáci  dokázali  dovést  řešení  k  úspěšnému  cíli.  Nejmenší  zastoupení  má  sledování  a  posuzování,  které  se  nutně  objevuje  také  v  ostatních  postupech,  a  je  tedy  (nepřímo)  hodnoceno  i  jinými  testovými  otázkami.  Tabulka 2  Přibližné rozložení bodů podle sledovaných postupů Zkoumání  a  porozumění  Znázorňování  a  formulování  Plánování  a  provádění  Sledování  a  posuzování  Celkem  21,4  %  (20–25  %)  23,2  %  (20–25  %)  41,1  %  (35–45  %)  14,3  %  (10–20  %)  100  %    Tabulka  3  uvádí  procentuální  rozložení  testových  otázek  podle  dalších  dvou  definovaných  dimenzí  –  podle  kontextů  a  podle  povahy  problémové  situace.  V  závorkách  jsou  opět  uvedeny  doporučené