11  V  takových  situacích  je  opět  třeba  s  přístrojem  experimentovat  a  zjišťovat,  za  jakých  okolností  začne  fungovat  špatně.  Některé  interaktivní  problémové  situace  mohou  být  dynamické.  To  znamená,  že  se  mohou  samovolně  měnit  působením  různých  vlivů,  které  nemá  řešitel  problému  pod  kontrolou.6  Například  automat  na  prodej  jízdenek  se  může  sám  vrátit  do  původního  nastavení,  když  po  dobu  20  sekund  nedojde  ke  stisknutí  žádného  tlačítka.  Takové  autonomní  chování  systému  je  třeba  pozorovat  a  pochopit,  aby  mohlo  být  ve  snaze  o  dosažení  stanového  cíle  (koupení  jízdenky)  vůbec  bráno  v  úvahu.  STATICKÉ  PROBLÉMOVÉ  SITUACE  Ve  statických  problémových  situacích  mohou  nastávat  dobře  definované  nebo  špatně  definované  problémy.  V  dobře  definovaném  problému  jsou  jasně  specifikovány  všechny  podstatné  okolnosti  problému:  současný  stav,  cílový  stav  a  dostupné  úkony  (Mayer  a  Wittrock,  2006).  Příkladem  takového  problému  je  výše  uvedená  úloha  o  hledání  nejrychlejší  trasy.  Problémová  situace  není  dynamická  (v  průběhu  řešení  se  samovolně  nemění),  všechny  podstatné  informace  jsou  od  počátku  známy  a  cíl  je  jednoznačný.  Jinými  příklady  dobře  definovaných  problémů  jsou  klasické  logické  hlavolamy  (např.  „hanojské  věže“  nebo  „nádoby  s  vodou“  –  viz  např.  Robertson,  2001),  úlohy  na  rozhodování,  ve  kterých  je  třeba  se  rozhodnout  na  základě  určitého  počtu  dobře  definovaných  možností  a  omezujících  podmínek  (např.  zvolit  správný  lék  proti  bolesti,  je‐li  k  dispozici  dostatek  informací  o  pacientovi,  jeho  nemoci  a  dostupných  lécích),  nebo  úlohy  na  rozvrhování  a  plánování,  v  nichž  je  dán  soupis  úkolů,  které  je  třeba  vykonat,  doba  potřebná  na  jejich  provedení  a  vzájemné  závislosti  mezi  nimi.  Mayer  a  Wittrock  (2006)  upozorňují,  že  „výukové  materiály  často  upřednostňují  dobře  definované  problémy,  ačkoli  většina  reálných  životních  problémů  je  definována  špatně“.  Špatně  definované  problémy,  které  mohou  být  svou  povahou  statické  nebo  interaktivní,  mají  často  více  cílů,  které  jsou  navzájem  protichůdné.  To  znamená,  že  přibližování  se  k  jednomu  cíli  může  člověka  zároveň  vzdalovat  od  jiného  cíle  či  cílů.  Při  řešení  takových  problémů  je  třeba  stanovit  si  priority,  dát  každé  z  nich  určitou  váhu  a  najít  přijatelné  kompromisní  řešení  (Blech  a  Funke,  2010).  Příkladem  takového  problému  je  nalezení  „nejlepší“  trasy  mezi  dvěma  místy.  Je  nejlepší  trasou  ta  nejkratší,  ta  nejrychlejší,  ta  nejpřímější,  atd.?  Složitějším  případem  je  navrhování  auta,  které  by  mělo  splňovat  řadu  vzájemně  si  odporujících  požadavků,  jako  je  úspornost  provozu,  nízká  cena,  vysoká  bezpečnost,  malý  dopad  na  životní  prostředí  atd.  POSTUPY  UPLATŇOVANÉ  PŘI  ŘEŠENÍ  PROBLÉMŮ  Různí  autoři  vyzdvihují  různé  kognitivní  dovednosti,  které  se  uplatňují  při  řešení  problémů,  v  jejich  přístupech  lze  však  nalézt  i  řadu  podobností.  Při  vymezení  postupů  sledovaných  v  šetření  PISA  2012  vycházíme  ze  závěrů  kognitivních  psychologů  (např.  Baxter  a  Glaser,  1997;  Bransford  et  al.,  1999;  Mayer  a  Wittrock,  1996,  2006;  Vosniadou  a  Ortony,  1989)  a  samozřejmě  i  z  průkopnické  práce,  kterou  publikoval  Polya  (1945).  Současně  jsme  zohlednili  výsledky  nejnovějších  výzkumů  o  řešení  komplexních  a  dynamických  problémů  (Blech  a  Funke,  2005,  2010;  Funke  a  Frensch,  2007;  Greiff  a  Funke,  2008;  Klieme,  2004;  Osman,  2010;  Reeff  et  al.,  206;  Wirth  a  Klieme,  2004).  6  Některými  autory  je  termín  „dynamický“  používán  pro  označení  simulovaných  fyzikálních  systémů,  na  něž  může  řešitel  působit  a  dostávat  od  nich  zpětnou  vazbu.  Když  se  v  takových  případech  mění  problémová  situace  automaticky  bez  zásahu  řešitele,  bývají  tyto  problémy  označovány  jako  problémy  s  vlastní  dynamikou  (např.  Blech  a  Funke,  2005).