2 Tento dokument představuje koncepční rámec elektronického šetření PISA 2012 oblasti individuální schopnosti řešit problémy. Zdůvodňuje důležitost hodnocení této schopnosti, podává přehled o výsledcích předchozích šetření, z nichž současný koncepční rámec vychází, a vymezuje pojetí schopnosti řešit problémy v šetření PISA 2012. Podrobněji vysvětluje jednotlivé části definice i tři hlavní aspekty řešení problémů, na které se zaměřují testové úlohy – kontext problému, povaha problémové situace a kognitivní postupy uplatňované při řešení problémů. Dokument dále popisuje strukturu testu a jeho zadávání pomocí počítače včetně testového rozhraní a použitých formátů otázek. Obsahuje též procentuální rozložení otázek podle všech aspektů, jež jsou v šetření PISA 2012 sledovány. Zvláštní pozornost je věnována tzv. interaktivním problémům, při jejichž řešení je nutno získávat informace aktivním průzkumem problémové situace. V závěru jsou uvedeny dvě vzorové úlohy s doprovodným komentářem. Na jedné z nich je ukázáno, jak mohou počítačem zaznamenané údaje o postupu řešení přispět k hodnocení výkonu žáka. Tento dokument je zveřejněn jako plánovaný výstup projektu Kompetence III spolufinancovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.