Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 22/27 Tabulka 4.1 Rozdíly ve výsledcích žáků podle druhu školy Výsledek ve finanční gramotnosti Celkem Standardní chyba průměru Dívky Standardní chyba průměru Chlapci Standardní chyba průměru Základní školy 492 4,7 486 6,7 497 6,3 Víceletá gymnázia 602 5,9 591 6,5 614 6,8 Čtyřletá gymnázia 585 7,3 571 9,7 611 11,6 Střední odborné školy 531 4,7 519 5,6 543 7,8 Střední odborná učiliště 450 9,3 428 10,6 469 9,1 Speciální školy 352 23,0 330 54,9 360 23,7 ČR celkem 513 3,2 509 4,3 516 4,5 Výsledky žáků základních škol a víceletých gymnázií lze porovnávat také na úrovni jednotlivých krajů. K tomuto srovnání je třeba přistupovat s určitou rezervou, neboť i za předpokladu výběru reprezentativního vzorku se může stát, že výsledek jedné z vybraných škol může výsledek celého kraje ovlivnit nestandardním způsobem. Pouze o Karlovarském kraji a kraji Vysočina můžeme přitom říci, že měly výsledky nadprůměrné. Tabulka 4.2 Rozdíly ve výsledcích žáků podle kraje Kraj Průměr 563 538 537 529 519 505 504 503 501 495 490 487 481 479 Karlovarský 563 Vysočina 538 Pardubický 537 Liberecký 529 Praha 519 Ústecký 505 Moravskoslezský 504 Zlínský 503 Olomoucký 501 Královéhradecký 495 Plzeňský 490 Jihomoravský 487 Jihočeský 481 Středočeský 479 Průměrný výsledek kraje vůči výsledku porovnávaného kraje: Průměrný výsledek kraje: je statisticky významně lepší je statisticky významně nad průměrem krajů ČR není statisticky významně rozdílný není statisticky významně rozdílný od průměru krajů ČR je statisticky významně horší je statisticky významně pod průměrem krajů ČR