Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 19/27 FINANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VE ŠKOLÁCH JAKO DALŠÍ FAKTOR FINANČNÍ GRAMOTNOSTI Česká republika patří mezi první země na světě, které připravily koncepci finančního vzdělávání na celonárodní úrovni a zahrnuly do ní školní finanční vzdělávání. Jelikož se však finanční vzdělávání stalo součástí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání až od 1. 9. 2013, populace patnáctiletých žáků testovaná v rámci šetření PISA 2012 neabsolvovala ve škole finanční vzdělávání dané jednotným kurikulem s příslušnými standardy. Při pohledu na odpovědi ředitelů v dotazníkovém šetření PISA 2012, které jsou znázorněny v grafu 3.6, je ale vidět, že nějakou formou finančního vzdělávání ve škole prošlo před rokem 2013 zhruba 83 % patnáctiletých českých žáků, což je hned po Slovensku nejvíce ze všech zúčastněných zemí. Graf 3.6 Žáci podle délky výuky finanční gramotnosti (%) 0 %20 %40 %60 %80 %100 %Španělsko Estonsko Izrael Slovinsko Chorvatsko Itálie Francie Polsko Kolumbie Šanghaj (Čína)Průměr OECD Ruská federace USA Nový Zéland Lotyšsko Austrálie Belgie Česká republika Slovensko Bez výuky Výuka kratší než 2 roky Výuka 2 roky a více 1. ledna 2013 vydalo MŠMT Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, č. j. MŠMT-2647/2013-210 upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, který nabývá účinnosti od 1. 9. 2013 a jehož součástí je i výchova k finanční gramotnosti žáků.