Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 17/27 Graf 3.3 Bodový rozdíl ve výsledcích žáků při nárůstu hodnoty ESCS o jednotku Z analýz vyplynulo, že vliv vzdělání rodičů na výsledky žáků v oblasti finanční gramotnosti není zanedbatelný. V grafu 3.4 je znázorněn pro všechny zúčastněné země bodový rozdíl ve výsledcích žáků, jejichž alespoň jeden rodič má vysokoškolské vzdělání a žáků s rodiči bez vysokoškolského vzdělání. V průměru je v zemích OECD tento rozdíl 40 bodů, v České republice 35 bodů, což je o 2 body méně než odpovídá polovině rozdílu mezi jednotlivými gramotnostními úrovněmi. Stejně jako vzdělání rodičů, má i jejich povolání vliv na to, jaké úrovně finanční gramotnosti žák dosahuje. V České republice je vlivu statusu povolání rodičů přičteno 2,5 % rozdílů ve výsledcích jejich patnáctiletých potomků. V grafu 3.5 je znázorněn pro všechny zúčastněné země bodový rozdíl ve výsledcích žáků, jejichž alespoň jeden rodič má zaměstnání na úrovni ISCO 1–3, které vyžaduje značné profesionální dovednosti6, a žáků s rodiči ostatních zaměstnání na úrovních ISCO 4–9. V průměru je v zemích OECD tento rozdíl 54 bodů, v České republice činí 50 bodů a je tak o 15 bodů větší než rozdíl mezi dětmi rodičů s vysokoškolským vzděláním a bez něj. 6 Zákonodárci, řídící pracovníci, specialisté, techničtí a odborní pracovníci. 0 10 20 30 40 50 60 70 Bodový rozdíl se statisticky významně liší od průměru OECD Bodový rozdíl se statisticky významně neliší od průměru OECD