Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 15/27 Graf 3.1 Podíl rozptylu ve výsledcích finanční gramotnosti vysvětleného demografickými a socioekonomickými faktory Je prokázáno, že na výsledky žáka v různých oblastech vzdělávání má nezanedbatelný vliv rodinné prostředí, ze kterého pochází. Pro posouzení vlivu socioekonomického a kulturního zázemí na výsledky žáků byl v projektu PISA vytvořen tzv. index sociálního, kulturního a ekonomického statusu žáka (ESCS)5. Čím vyšší je hodnota indexu ESCS, tím lepší a více podnětné je rodinné zázemí, ze kterého žák pochází. V grafu 3.2 je znázorněno, jak závisí v zemích OECD finanční gramotnost testovaných žáků na prostředí, ze kterého pocházejí. Z grafu je zřejmé, že výsledky žáků v testu jsou hodnotou indexu ESCS pozitivně ovlivněny, i když ve výsledcích žáků se stejnými hodnotami ESCS existuje velký rozptyl. V České republice vysvětluje vliv ESCS 13 % rozdílů ve výsledcích žáků, tato hodnota patří k průměrným (v zemích OECD vysvětluje ESCS v průměru 14 % rozdílů). V Estonsku, Itálii 5 Index sociálního, kulturního a ekonomického zázemí žáka je založen na následujících třech indikátorech: nejvyšší dosažené vzdělání rodičů vyjádřené počtem let formálního vzdělávání podle klasifikace ISCED; nejvyšší status zaměstnání rodičů podle klasifikace ISCO; index rodinného vlastnictví vypovídající o kulturním a ekonomickém bohatství rodiny a zahrnující v sobě jako významný faktor informaci o počtu knih v domácnosti. Kladná hodnota indexu značí lepší sociální, kulturní a ekonomické zázemí, než je průměr zemí OECD, záporná hodnota značí horší zázemí. 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %Slovinsko Slovensko Nový Zéland Španělsko Česká republika USA Průměr OECD Izrael Belgie Lotyšsko Austrálie Polsko Kolumbie Šanghaj (Čína)Ruská federace Itálie Chorvatsko Estonsko Pohlaví Ekonomické bohatství Index kulturního bohatství a počet knih v domácnosti Index domácích vzdělávacích zdrojůNejvyšší dosažený status zaměstnání rodičůNejvyšší dosažené vzdělání rodičůImigrantský status a jazyk, kterým se mluví doma Velikost sídla obce Společně vysvětlená variance (variance vysvětlená více než jedním faktorem)Výhradně spojený s faktorem: