Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 14/27 3. Vybrané faktory ovlivňující výsledky finanční gramotnosti Dosavadní výzkumy prokázaly, že funkční gramotnost jedince se vyvíjí v závislosti na prostředí, ve kterém se jedinec nachází, a na vnějších faktorech, které na něj v průběhu života působí. První část kapitoly se zabývá vlivem vybraných demografických a socioekonomických charakteristik testovaných žáků a rodin, ze kterých pocházejí, na úroveň jejich finanční gramotnosti. Pozornost je věnována zejména rozdílům ve výsledcích způsobeným odlišným socioekonomickým statusem rodiny, dále vzděláním a povoláním rodičů žáka. Ve druhé části kapitoly získá čtenář základní informace o tom, jak je ve školách v různých zemích pojato finanční vzdělávání žáků. VLIV DEMOGRAFICKÝCH A SOCIOEKONOMICKÝCH FAKTORŮ Na základě analýzy dotazníkových proměnných byly identifikovány hlavní faktory, které ovlivnily výsledky žáků v testu finanční gramotnosti. Vliv těchto faktorů na výsledky žáků je pro všechny zúčastněné země znázorněn v grafu 3.1. V České republice je: 0,9 % rozdílu ve výsledcích přisuzováno vlivu pohlaví žáka (průměr v zemích OECD je 0,3 %), 0,7 % vlivu ekonomického bohatství rodiny (OECD 0,3 %), 5,8 % vlivu kulturního bohatství rodiny a počtu knih v domácnosti (OECD 5,4 %), 1,5 % vlivu vzdělávacích zdrojů v domácnosti (OECD 0,5 %), 2,5 % vlivu povolání rodičů (OECD 2,1 %), 0,6 % vzdělání rodičů (OECD 0,4 %), 0,2 % původu žáka a rodičů a jazyku, kterým žák mluví doma (OECD 1,1 %), 1,2 % vlivu velikosti sídla obce, ve které se nachází škola (OECD 1,2 %). Celkový vliv demografických a socioekonomických faktorů zahrnutých do této analýzy spolu s jejich kombinovaným působením vysvětluje od 16 % (v Estonsku) do 28 % (ve Slovinsku a Slovensku) rozdílů ve výsledcích žáků ve finanční gramotnosti. V České republice se jedná o 23 % vysvětlených rozdílů.