Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 12/27 Graf 2.4 Procento rozptylu ve výsledcích žáků ve finanční gramotnosti vysvětlené jejich úrovní v matematice a čtení Z grafu 2.4 je dále patrné, že v České republice a Španělsku je procento rozdílů vysvětlené výhradně úrovní v matematice nejvyšší ze všech zemí (17 %, resp. 22 %). V obou zemích se zároveň ukázalo, že čtenářská gramotnost vysvětluje v mezinárodním srovnání naopak menší procento rozptylu (5 %, resp. 1,5 %). To znamená, že úroveň finanční gramotnosti českých a španělských žáků je více než jinde ovlivněna jejich dovednostmi spojenými s oblastí matematické gramotnosti a také zároveň méně reflektuje jejich čtenářské dovednosti, než odpovídá průměru OECD. Jiný pohled na vztah finanční, matematické a čtenářské gramotnosti nabízí graf 2.5, v němž jsou země seřazeny podle rozdílu mezi skutečnou úrovní finanční gramotnosti a úrovní finanční gramotnosti, která by se dala očekávat vzhledem k dosaženým výsledkům v matematice a ve čtení. V České republice je tento rozdíl nejvyšší (19 bodů) a podíl žáků, kteří se pohybují nad 0 %20 %40 %60 %80 %100 %Kolumbie Ruská federace Itálie Španělsko Lotyšsko Estonsko Izrael Průměr OECD Česká republika Francie Polsko Belgie Slovensko Austrálie Chorvatsko Slovinsko USA Šanghaj (Čína)Nový Zéland Variance spojená s výsledkem v MATEMATICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ gramotnosti současněVariance výhradně spojená s výsledkem v MATEMATICKÉ gramotnosti Variance výhradně spojená s výsledkem v PŘÍRODOVĚDNÉ gramotnosti Reziduální (nevysvětlená) variance