Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 9/27 nejvyšší zastoupení žáků dosahujících úrovně 5 (43 %) a úrovně 4 (32 %)4. Mezi zeměmi, které se mohou pochlubit vysokým podílem žáků, kteří dosáhli nejvyšší, páté úrovně finanční gramotnosti, jsou kromě již zmíněné Šanghaje také Belgie (20 %) a Nový Zéland (15 %). Graf 2.2. Podíly žáků na jednotlivých úrovních finanční gramotnosti Navzdory relativně dobrému průměrnému výsledku českých žáků je nejslabších žáků v České republice celá jedna desetina (průměr zemí OECD je 15 %). Jde o žáky, kteří nedosahují základní úrovně finanční gramotnosti s tím, že 2,5 % českých žáků se nezařadila ani na nejnižší, první úroveň finanční gramotnosti (průměr zemí OECD je 4,8 %). V České republice přitom najdeme stejný podíl nejhorších žáků (na úrovni 1 a pod ní) a nejlepších žáků (na páté úrovni). Nejvíce českých žáků dosáhlo třetí úrovně (33 %). 4 Při interpretacích však musíme mít na paměti specifické složení obyvatel tohoto městského státu. 60 %40 %20 %0 %20 %40 %60 %80 %100 %Šanghaj (Čína)Estonsko Belgie Lotyšsko Polsko Česká republika Austrálie Průměr OECD Nový Zéland Chorvatsko Španělsko Ruská federace Slovinsko USA Francie Itálie Slovensko Izrael Kolumbie Úroveň 1 nebo pod ní Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5