Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 8/27 2. Výsledky v mezinárodním srovnání Jednoznačně nejlepšího průměrného výsledku v testu finanční gramotnosti (603 bodů) dosáhli žáci ze Šanghaje. Rozdíl mezi průměrným výsledkem šanghajských žáků a druhých nejlepších žáků z Belgie3 činil přitom 62 bodů. Šanghajští žáci se zároveň projevili jako nejlepší i v oblastech matematické, přírodovědné a čtenářské gramotnosti. Čeští žáci dosáhli bodového skóre 513 bodů a zařadili se mezi 7 zemí s nadprůměrnými výsledky. Výsledky českých žáků jsou přitom statisticky srovnatelné s výsledky žáků z Nového Zélandu a Polska. Statisticky významně horší bodové skóre než patnáctiletí Češi měli např. Američané, Rusové, Slovinci či Slováci. Průměrné výsledky všech zemí jsou uvedeny v grafu 2.1. Graf 2.1 Průměrné výsledky žáků v jednotlivých zemích Země Průměrný výsledek Šanghaj (Čína) 603 ▲ Belgie 541 ▲ Estonsko 529 ▲ Austrálie 526 ▲ Nový Zéland 520 ○ Česká republika 513 Polsko 510 ○ Lotyšsko 501 ▼ USA 492 ▼ Ruská federace 486 ▼ Francie 486 ▼ Slovinsko 485 ▼ Španělsko 484 ▼ Chorvatsko 480 ▼ Izrael 476 ▼ Slovensko 470 ▼ Itálie 466 ▼ Kolumbie 379 ▼ Průměrný výsledek země je nad průměrem zemí OECD ▲ je statisticky významně lepší než výsledek ČR není statisticky významně rozdílný od průměru OECD ○ není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR je pod průměrem zemí OECD ▼ je statisticky významně horší než výsledek ČR Podrobnější pohled na výsledky žáků nabízí graf 2.2, v němž jsou v jednotlivých zemích prezentovány skupiny žáků, kteří dosáhli pěti různých úrovní finanční gramotnosti. Země jsou seřazeny sestupně podle podílu žáků, kteří dosáhli alespoň druhé, základní úrovně. Průměrnému zastoupení žáků na jednotlivých úrovních se zcela vymyká Šanghaj, která má jednoznačně nejnižší podíl nejslabších žáků na úrovni 1 či pod ní (2 %) a zároveň vykazuje 3 Úroveň finanční gramotnosti v Belgii byla zkoumána na vzorku žáků z vlámské komunity. 300 400 500 600 700