Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 7/27 pracovat s vysokou precizností a řešit finanční problémy, s kterými se člověk nesetkává běžně; vyjádřit možné výsledky finančních rozhodnutí. Za základní úroveň finanční gramotnosti je považována úroveň 2. Dosažení této úrovně je předpokladem plného zapojení člověka do společnosti. Žáci, kteří této úrovně dosáhnou, jsou schopni aplikovat své znalosti v situacích běžného života. Předpokládá se, že žáci na základní úrovni dovedou: částečně aplikovat své znalosti běžných finančních produktů a běžně používaných finančních pojmů a konceptů; využít zadané informace k tomu, aby činili finanční rozhodnutí v situacích, které se jich bezprostředně týkají; chápat význam jednoduchého rozpočtu a interpretovat význam důležitých znaků běžných účetních dokladů; k zodpovězení finančních otázek použít základní početní operace; rozumět vztahům mezi různými finančními prvky, jako např. mezi spotřebou a vzniklými náklady. Žáci, kteří se umístili na úrovni 1, prokazují pouze nejjednodušší znalosti a dovednosti v oblasti finanční gramotnosti. Nedosahují základní definované úrovně a lze u nich předpokládat, že v budoucnu budou v běžném životě v oblasti financí čelit problémům. Popis všech úrovní finanční gramotnosti je uveden v příloze A.