Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 4/27 1. Finanční gramotnost v šetření PISA 2012 Koncepční rámec projektu PISA 2012 definuje finanční gramotnost následovně: Způsob, jakým je oblast finanční gramotnosti popsána a uspořádána, ovlivňuje podobu hodnotících nástrojů, včetně testových úloh1, a ve svém důsledku i samotný způsob sběru dat a to, jakým způsobem je prezentována schopnost žáků v různých aspektech finanční gramotnosti. Šetření finanční gramotnosti se zaměřuje na tři klíčové prvky2: obsah jako okruh znalostí a porozumění, které jsou nezbytné pro finanční gramotnost; procesy jako myšlenkové postupy, které se uplatňují při řešení problémů; kontexty jako situace, v nichž jsou finanční znalosti, dovednosti a schopnosti používány. OBSAH Obsah vyjadřuje okruh znalostí a vědomostí nezbytných k vyřešení finanční úlohy. Tyto znalosti a vědomosti jsou v rámci šetření PISA 2012 zkoumány ve čtyřech obsahových kategoriích: Kategorie „peníze a transakce“ zahrnuje povědomí o různých formách a smyslu peněz a zvládání jednoduchých peněžních transakcí. Kategorie „plánování a hospodaření s financemi“ zahrnuje plánování a hospodaření s příjmy a majetkem v krátkodobém či dlouhodobém horizontu, konkrétně znalost a schopnost sledovat příjmy a výdaje a využít příjmu a dalších dostupných zdrojů s cílem zlepšit svoji finanční situaci. Kategorie „riziko a výnos“ zahrnuje způsoby řízení a krytí rizik a porozumění potenciálu zisku a ztráty v různých finančních situacích a u různých finančních produktů. Kategorie „finanční prostředí“ odkazuje k charakteru světa financí. Zahrnuje znalosti práv a povinností spotřebitelů na finančním trhu i v širším prostředí financí, tedy i důsledků plynoucích z uzavření finančních smluv. V širším smyslu zahrnuje finanční prostředí také porozumění důsledkům změn v ekonomických podmínkách a ve veřejných politikách, jako jsou změny v úrokových sazbách, inflaci, zdanění či v sociálních dávkách. 1 Každá testová úloha je vždy zařazena do jedné z dílčích kategorií každé perspektivy – obsahu, procesu a kontextu. Příklady úloh pokrývajících různý obsah, procesy a kontexty jsou dostupné na http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PISA/Priklady-uloh-z-financni-gramotnosti/FL_ uvolnene_ ulohy.pdf. 2 Podrobnější informace o pojetí finanční gramotnosti v šetření PISA 2012 jsou uvedeny v Koncepčním rámci finanční gramotnosti PISA 2012, který je dostupný na http://www.csicr.cz/getattachment/25a11059-9aed-4bb5-a17b-32938f6dc43a. „Finanční gramotnost zahrnuje znalost a porozumění finančním konceptům a rizikům, dále dovednosti, motivaci a sebedůvěru potřebnou pro uplatnění těchto znalostí a porozumění s cílem činit efektivní rozhodnutí v různých situacích souvisejících s financemi, zlepšit finanční situaci jedince či celé společnosti a umožnit zapojení do ekonomického života.“