Mezinárodní šetření PISA 2012 Finanční gramotnost patnáctiletých žáků 3/27 Úvod Testování finanční gramotnosti bylo v roce 2012 volitelnou součástí mezinárodního šetření PISA (Programme for International Student Assessment). Tento vzdělávací projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj zjišťuje v pravidelných tříletých cyklech úroveň matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti patnáctiletých žáků v zapojených zemích z celého světa. Šetření PISA 2012 bylo primárně zaměřeno na oblast matematické gramotnosti, kromě testování v oblastech čtenářské a přírodovědné gramotnosti se však uskutečnila také volitelná testování schopností žáků řešit problémy mezipředmětového charakteru a již zmíněné finanční gramotnosti. Testování finanční gramotnosti PISA 2012 je prvním mezinárodním šetřením svého druhu, které je zaměřeno na hodnocení úrovně finanční gramotnosti patnáctiletých žáků. Do tohoto šetření se zapojilo celkem 18 zemí a ekonomických celků včetně České republiky, z nichž 13 jsou členskými zeměmi OECD. Členské státy OECD Ostatní účastníci Austrálie Chorvatsko Belgie (vlámská komunita) Kolumbie Česká republika Lotyšsko Estonsko Ruská federace Francie Šanghaj (Čína) Itálie Izrael Nový Zéland Polsko Slovensko Slovinsko Španělsko USA Lidé v moderní společnosti potřebují zvládat finanční gramotnost na čím dál vyšší úrovni a finančnímu vzdělávání je přisuzována stále větší důležitost. Finanční gramotnost je v moderním světě považována za jednu z klíčových gramotností, která se ukazuje jako důležitá nejen pro dospělé, ale i mládež. Lidé jsou konfrontováni s finančními záležitostmi ve větší míře, než tomu bylo ještě donedávna, a to nejen v důsledku rozšiřování nabídky různorodých finančních služeb a možností, ale také rizik spojených s demografickými změnami, slábnoucí sociální rolí státu apod. V této situaci se tedy ukazuje finanční gramotnost jako nezbytná pro zapojení jedince do společnosti a pro odstranění různých finančních rizik, s kterými se člověk během života potkává. Šetření OECD PISA se snaží zmapovat úroveň finanční gramotnosti patnáctiletých žáků na konci povinné školní docházky. V první kapitole této publikace je představena definice finanční gramotnosti vytvořená pro potřeby projektu PISA a koncepční rámec, který je teoretickým základem projektu. Druhá kapitola seznamuje čtenáře s výsledky českých žáků v mezinárodním kontextu. Ve třetí kapitole je pozornost věnována vybraným faktorům ovlivňujícím úroveň finanční gramotnosti žáků. Čtvrtá kapitola se podrobněji zaměřuje na výsledky žáků v České republice. Příloha A je věnována popisu jednotlivých úrovní finanční gramotnosti.