97 Závěr Důležitým záměrem šetření PISA je poskytnout tvůrcům politiky informace o trendovém vývoji v čase. Při sestavování plánů výzkumných zpráv musí být proto dána přednost analýzám trendů. Toho bude v šetření PISA 2009 dosaženo sestrojením celkové škály a dílčích škál založených výhradně na úlohách zaměřených na čtení tištěných textů. Pro prezentování výsledků v oblasti čtení elektronických textů a, pokud možno, zprávy o spojených výsledcích z testování čtení tištěných i elektronických textů pak bude sestaven odlišný soubor škál. Ten poskytne základy pro sledování nových vývojových trendů v budoucích vlnách šetření. S ohledem na řadu možností, jak prezentovat výsledky, byly koncepční rámec pro čtenářskou gramotnost šetřenou v rámci PISA i samotné testování navrženy tak, aby poskytly sadu dat bohatou na informace, které mohou být prospěšné pro práci politiků, pedagogů a výzkumníků. Konstrukt čtenářské gramotnosti, který byl v tomto dokumentu popsán, si udržuje mnoho z podstaty a pracovních rysů, které byly použity v šetření PISA 2000, avšak zavádí také nové náhledy na čtenářskou gramotnost. Důležitou novinkou v šetření PISA 2009 je zahrnutí motivačních a behaviorálních složek do definice a popisu čtenářské gramotnosti. Představa o čtenářské gramotnosti v šetření PISA tak překračuje pouhé měření schopnosti žáků dekódovat a porozumět písemným informacím. Čtenářská gramotnost v šetření PISA zahrnuje též porozumění, využívání, posuzování a angažovanost v psaných textech, ať již kvůli dosažení osobních cílů či za účelem aktivní účasti ve společnosti.