95 Záměrem je popsat, jaké jsou tyto dovednosti a porozumění, a možná i definovat jednu či více úrovní pod úrovní 1. (Viz první dva odstavce pod Rozšíření popisné síly škál v šetření PISA pomocí ovlivňování obtížnosti). PREZENTACE VÝSLEDKŮ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI V ŠETŘENÍ PISA 2009 Nový rámec pro čtenářskou gramotnost rozšiřuje oblast zkoumání a zahrnuje tak tištěné i elektronické texty. Prezentace výsledků se proto stává o něco obtížnější. Pro měření trendů týkajících se čtení tištěných textů bude důležité zachovat jak původní celkovou škálu, tak i dílčí škály. Budou to ty samé škály, které byly použity pro data v šetření PISA 2000, a budou relevantní pro všechny účastnící se země. Tabulka 1.13. níže ukazuje navržené škály a dílčí škály pro úlohy na čtení tištěných textů, které nám poskytnou data potřebná pro měření trendů v šetřeních PISA 2000, 2003, 2006 a 2009. Pro usnadnění diskuze jsou políčka očíslovaná od 1 do 5. Všimněte si, že každá úloha bude tříděna jak dle aspektu, tak i dle textového formátu. Tabulka 1.13 Prezentace výsledků získaných pomocí výzkumných nástrojů pro čtení tištěných textů Aspekt Vyhledávání a získávání (dříve nazýván Získávání informací) 1 Propojování a interpretace (dříve nazýván Interpretace textů) 2 Posuzování a hodnocení (dříve nazýván Posuzování a hodnocení) 3 Textový formát Souvislé 4 Nesouvislé 5 Pole s čísly 1 až 3 představují skupiny úloh, které jsou tříděny dle aspektu. Do těchto tří polí dohromady lze zahrnout všechny úlohy na čtení tištěných textů. S jejich pomocí bude sestavena celková škála (1+2+3), která popíše výkon za plnou sadu úloh zaměřených na čtení tištěných textů, a dále budou vytvořeny dílčí škály pro úlohy v každém z dílčích aspektů (samostatné škály založené na 1, 2 a 3 v uvedeném pořadí). V polích označených čísly 4 a 5 jsou prezentovány úlohy dělené dle textového formátu na souvislé, resp. nesouvislé. Z celkové škály (1+2+3) budou na základě těchto dvou textových formátů vytvořeny dílčí škály. Malé množství úloh zaměřených na čtení tištěných textů pak bude zařazeno do smíšeného textového formátu, nebo mezi soubory textů; těchto úloh je však příliš málo na to, aby jim byly věnovány samostatné dílčí škály (viz Tabulka 1.2). Úlohy zaměřené na čtení smíšeného textu a souboru textů proto nebudou zahrnuty do dílčích škál dle textového formátu, avšak budou obsaženy v celkové škále pro úlohy na čtení tištěných textů a také v dílčích škálách dle aspektů. Celková škála založená na 1+2+3 a dílčí škály 1, 2, 3, 4 a 5 budou statisticky vyrovnány se škálami a dílčími škálami vyvinutými pro šetření PISA 2000, a tím utvoří základ pro podání zprávy o trendech. Dílčí škály zohledňující aspekt, ač odlišně pojmenované, budou přímo porovnatelné s těmi dílčími škálami dle aspektů, o kterých bylo referováno v šetření PISA 2000. Pro země, které si zvolily provést testování čtení elektronických textů, bude vytvořena dodatečná škála založená pouze na úlohách na čtení elektronických textů a tím začne nová trendová linie. Kromě toho bude pomocí analýzy dat z hlavního šetření prozkoumána možnost vytvořit celkovou škálu čtenářské gramotnosti v šetření PISA, která by kombinovala informace z testování čtení tištěných a elektronických textů. Pokud se ukáže, že je vhodné kombinovat data z testování čtení tištěných a