32 Tabulka 1.5 Shody a rozdíly mezi čtením tištěných a elektronických textů, dle hlavních charakteristik koncepčního rámce Čtení tištěných textů Čtení elektronických textů Situace Osobní Osobní Veřejné Veřejné Pracovní Pracovní Vzdělávací Vzdělávací Texty: Prostředí Nehodí se Autorské Založené na výměně zpráv Texty: Formáty Souvislý [Souvislý] Nesouvislý [Nesouvislý] [Smíšený] [Smíšený] [Soubor textů] Soubor textů Texty: Typ textu Diskuze Diskuze Popis Popis Výklad Výklad Vyprávění Vyprávění Instrukce Instrukce Transakce Transakce Aspekty (1) Vyhledávání a získávání Vyhledávání a získávání Vyhledávání Vyhledávání Orientace a pohyb v konkrétním zdroji informaci např. příchod do knihovny, vyhledávání v katalogu a nalezení knihy Orientace a pohyb v konkrétním zdroji informací např. vstup na přesnou internetovou adresu (URL); využití uživatelských nástrojů pro vyhledávání Používání navigačních nástrojů a funkcí např. obsahu; čísel stránek; rejstříku Používání navigačních nástrojů a funkcí např. menu; vložených odkazů Výběr informací a určení jejich posloupnosti Výběr informací a určení jejich posloupnosti -malý vliv čtenáře -velký vliv čtenáře -jediná posloupnost při čtení lineárního textu -vícero možností posloupnosti při čtení lineárního textu Aspekty (2) Propojování a interpretace Propojování a interpretace Propojování, které klade menší nároky: Propojování, které klade větší nároky: větší úseky textu, které je možné vidět naráz omezená velikost textů, které je možné vidět naráz (jedna nebo dvě stránky) (omezené velikostí obrazovky) Vytváření interpretace Vytváření interpretace Utvoření celkového porozumění Utvoření celkového porozumění Posuzování a vyhodnocování Posuzování a vyhodnocování Předběžné vyhodnocení informace např. využití obsahu; zběžné zhlédnutí pasáží textu, ověření důvěryhodnosti a užitečnosti Předběžné vyhodnocení informace např. využití menu; zběžné zhlédnutí webových stránek, ověření důvěryhodnosti a užitečnosti