28 Vymezení hlavního aspektu každé úlohy pro měření čtenářské gramotnosti – úlohou je otázka či instrukce zadaná žákovi – závisí do značné míry na účelu dané úlohy. Např. vyhledávání jediné zřetelně vyjádřené informace na webové stránce (jako např. zjištění počtu uživatelů internetu na celém světě) může zahrnout komplexní řadu kroků, při kterých je třeba vyhodnotit relevanci několika výstupů na stránce s výsledky vyhledávání, srovnávání popisků, porovnávání rozdílů a rozhodování, který z několika zdrojů je pravděpodobně nejserióznější. Nicméně pokud je stěžejní úkol – dohledání počtu uživatelů internetu na celém světě – po dosažení cílové stránky zřetelně vyjádřen, je tato úloha klasifikována jako přístup a získávání. Tento postup byl uplatněn u úloh zaměřených na čtení tištěných textů, aby bylo možné každou úlohu klasifikovat dle aspektu. Obrázek 1.4 Vztah mezi úlohou, textem a aspekty v tištěném médiu SLOŽENÉ ÚLOHY ZAMĚŘENÉ NA ČTENÍ ELEKTRONICKÝCH TEXTŮ – NAPODOBENÍ KOMPLEXNÍHO PŘÍSTUPU PŘI ČTENÍ V REÁLNÉM ŽIVOTĚ V tištěných i elektronických médiích mohou čtenářské úlohy z reálného života typicky obsahovat vyhledávání informací v prostoru, který je v podstatě neomezený. Ve světě tištěných médií můžeme zajít do knihovny, prohledat katalog, prohlížet si regál s knihami a poté, co najdeme knihu či knihy, které se nám zdají být vyhovující, si prohlédneme obsahy a prolistujeme stránky, než si vybereme Otázka zadání Pevně daný text s vymezenými hranicemi Vyhledávání a získávání Propojování a interpretace Posuzování a vyhodnocování Vyhledávání a získávání Propojování a interpretace Posuzování a vyhodnocování Posuzování a vyhodnocování Propojování a interpretace Propojování a interpretace