21 ASPEKT Zatímco navigační nástroje a funkce jsou viditelnými či hmotnými prvky, které umožňují čtenářům, aby si našli cestu k textům, kolem nich i mezi nimi, aspekty jsou mentálními strategiemi, přístupy či úmysly, které čtenáři používají, aby si našli cestu k textům, kolem nich i mezi nimi. Tvorba testových úloh pro čtenářskou gramotnost podléhá pěti aspektům: získávání informací utváření celkového porozumění vytváření interpretace posuzování obsahu textu a jeho vyhodnocování posuzování formy textu a její vyhodnocování Do testování PISA není možné zahrnout dostatečný počet úloh, aby bylo možné podat zprávu o každém z pěti aspektů na samostatné dílčí škále. Proto je pro účely podání zprávy o výsledcích testování čtenářské gramotnosti těchto pět aspektů uspořádáno do tří obecných kategorií: vyhledávání a získávání propojování a interpretace posuzování a vyhodnocování Úlohy zaměřené na získávání informací, které vyžadují, aby čtenář soustředil pozornost na dílčí informace v textu, se řadí ke škále měřící schopnosti vyhledávání a získávání. Úlohy zaměřené na utváření celkového porozumění a vytváření interpretace soustředí čtenářovu pozornost na vztahy v rámci textu. Úlohy, které se zaměřují na celý text, vyžadují, aby čtenář celkově textu porozuměl; úlohy, které se soustředí na vztahy mezi určitými částmi textu, po čtenáři požadují, aby vytvořil interpretaci. Tyto dva aspekty byly seskupeny do jedné kategorie nazvané propojování a interpretace. Úlohy, které se zabývají posledními dvěma aspekty, posouzením obsahu textu a posouzením formy textu, jsou seskupeny do jediné kategorie nazvané posuzování a vyhodnocování. Oba aspekty nutí čtenáře, aby v prvé řadě vycházel z vědomostí, které v textu nejsou obsaženy, a aby je dal následně do souvislosti s textem, který právě čte. Úlohy zaměřené na posuzování obsahu se zabývají pojmovým obsahem textu; úlohy zaměřené na posuzování formy se zabývají strukturou či formou textu. Obrázek 1.3 znázorňuje vztah mezi zmíněnými pěti aspekty, které byly významně zohledněny při vývoji testových nástrojů, a třemi obecnými aspekty, prostřednictvím kterých bude podána zpráva o výsledcích.