15 PROSTŘEDÍ Třídící kritérium prostředí je pro koncepční rámec čtenářské gramotnosti v PISA 2009 novou proměnnou. V rámci PISA se uplatňuje jen u textů v elektronickém médiu. Elektronické texty se vyskytují v mnoha prostředích, včetně webového, pracovní plochy počítače a e-mailu. Existují i další elektronická prostředí, která využívají psaný text, např. textové zprávy psané na mobilním telefonu a elektronické diáře, nicméně PISA 2009 zahrnuje jen prostředí, která souvisejí s prací na počítači. Pro testování dovedností ve čtení elektronických textů byly vymezeny dva základní druhy elektronického prostředí. Odlišují se tím, zda čtenář má či nemá možnost ovlivnit obsah stránky. Autorské prostředí je takové, ve kterém je čtenář primárně v roli příjemce a čtený obsah není možné měnit. Prostředí založené na příspěvcích je pak naopak takové, ve kterém má čtenář příležitost přidávat příspěvky či měnit obsah. Texty v autorském prostředí mají pevný obsah, který čtenáři nemohou ovlivnit. Jedná se o svébytné prostředí, které je spravováno či zveřejňováno komerční společností, vládním úřadem, organizací či institucí, nebo jedincem. Čtenáři na těchto stránkách zejména hledají informace. Mezi textové útvary, které lze najít v autorském prostředí, patří domovské stránky, stránky zveřejňující informace o společenské události či nějakém zboží, informační stránky vlády, školské stránky s informacemi pro žáky či studenty, zpravodajské stránky a online katalogy knihoven. V prostředí založeném na příspěvcích je naopak čtenáři nabídnuto, aby se nějakým způsobem zapojil či do něj přispíval. Obsah je do jisté míry proměnlivý nebo je výsledkem spolupráce a jedinci do něj mohou přidávat své příspěvky či jej nějakým způsobem měnit. Čtenáři nevyužívají tyto stránky pouze k získávání informací, ale také jako prostředek pro komunikaci. Do tohoto prostředí řadíme textové útvary, jako jsou e-maily, blogy, virtuální místnosti pro chat, webová diskuzní fóra a příležitosti pro výměnu názorů a online formuláře. V testových nástrojích PISA 2009 je omezený počet úloh, a tudíž v nich není zastoupena škála všech možných kategorií textových útvarů z každého druhu elektronického prostředí. Testování se tak zaměřuje na výběr takových textových útvarů, u kterých lze předpokládat, že s nimi patnáctiletí a mladí dospělí již přišli do styku, a sice v souvislosti se vzděláváním, prací, nebo v osobních či veřejných situacích. Stejně jako je tomu v koncepčním rámci pro čtení i u mnoha jiných proměnných, jednotlivé třídící kategorie prostředí od sebe nejsou přísně odděleny. Určitá webová stránka může např. obsahovat nějaký autorský text i část, ve které je čtenáři poskytnuta příležitost, aby připsal svůj komentář. Jednotlivé úlohy však obecně vycházejí buď převážně z té části úvodního textu, která má charakteristiky autorského prostředí, nebo z té části, kterou řadíme do prostředí založeného na příspěvcích, a podle toho je úloha zařazena. Příležitostně může úloha vyžadovat rovnocenné využití obojího, tedy autorských textů i těch založených na příspěvcích. Takové úlohy jsou potom klasifikovány jako smíšené. Tabulka 1.2 uvádí podíl úloh v jednotlivých kategoriích prostředí. Tabulka 1.2 Přibližné rozdělení elektronických úloh dle prostředí Prostředí % úloh v testování dovedností ve čtení elektronických textů Autorské 70 Založené na příspěvcích 25 Smíšené 5 CELKEM 100