30 Národní zpráva pirls 2011 Pomoc rodičů dětem s přípravou do školy Rodiče byli dotazováni, jak často pomáhají své-mu dítěti s přípravou do školy. Mohli si vybírat z následujících možností:n každý den nebo téměř každý den (dále jen denně)n jednou nebo dvakrát za týden (týdně)n jednou nebo dvakrát za měsíc (měsíčně)n nikdy nebo téměř nikdy (nikdy)(Pro zjednodušení budeme dále v textu používat zkrácená označení těchto četností.)Jak je vidět z obr. 26, existuje poměrně vel-ké procento žáků, kterým jejich rodiče pomáhají denně. K dyž porovnáme průměrný výsledek sku-pin žáků, jejichž rodiče jim pomáhají denně nebo týdně, vidíme ve výsledku těchto dvou skupin po-měrně velký rozdíl. Ve všech zemích s výjimkou Rumunska dosahovali lepších výsledků žáci druhé skupiny. V České republice je 63 % žáků, kterým je-jich rodiče pomáhají denně (viz obr. 26), a dosahu-jí výsledku o 25 bodů nižšího než žáci ve skupině, kde jim rodiče pomáhají pouze týdně (viz obr. 27). Pomoc rodičů dětem při procvičování čtení Otázka ohledně pomoci rodičů žákům do školy byla konkretizována na oblast čtení. Rodiče odpo-vídali na otázku, jak často někdo doma pomáhá dítěti procvičovat čtení. Jak je patrné z obr. 28, téměř 30 % českých žáků potřebuje velmi inten-zivní pomoc rodičů při procvičování čtení. Ani žáci, kteří potřebují pomoc při procvičování čtení pouze týdně, nedosahují v průměru výsledku, je-hož žáci České republiky dosáhli na celkové škále (545 bodů). Žáků, kterým rodiče nemusejí téměř vůbec pomáhat, a přesto dosahují dobrých vý-sledků, je pouze necelá třetina. Obr. 26 Podíl žáků, jejic hž rodiče jim pomáhají denně nebo týdněZemě jsou řazeny sestupně podle podílu žáků, jejichž rodiče jim pomáhají denně0 10 20 30 40 50 60 70 80 % Denně Týdně