29 6 čt ení v rodině6 Čtení v rodiněVedle školy představuje rodina se svým socioeko-nomickým zázemím další významný činitel, který ovlivňuje výsledek žáka. Protože se šetření zúčast-nili žáci mladšího školního věku, je tato kapitola věnována zejména tomu, jak rodina žákům pomá-há a jak tato pomoc ovlivňuje výsledek žáka. Větši-na údajů v této části publikace byla získána z do-tazníků pro rodiče nebo z dotazníků pro žáky.Pomoc rodičů žákům Předčítání knih dětem Rodiče se měli vyjádřit k tomu, jak často svým dě-tem předčítali v předškolním věku. Předčítání knih patří k oblíbeným aktivitám zejména v některých anglicky mluvících zemích (Nový Zéland, Austrálie, Severní I rsko a K anada), v N izozemsku, ve Finsku, v Rusku a v N ěmecku. V těchto zemích má mini-málně 70 % dětí rodiče, kteří jim předčítají často. Předčítání knih před zahájením povinné školní do-cházky má ve všech sledovaných zemích pozitivní vliv na výsledky žáků. Čím častěji rodiče svým dě-tem v předškolním věku četli, tím lepších výsledků žáci dosáhli. Procento žáků, kterým rodiče téměř vůbec nepředčítali, je ve sledovaných zemích vel-mi nízké. Výjimku tvoří Bulharsko s 16 %. V České republice to byla necelá 2 %. Ve všech sledovaných zemích měli žáci, kte-rým rodiče předčítali často, ve srovnání s žáky, kterým rodiče předčítali pouze někdy, lepší výsle-dek. N a obr. 25 je vidět, kolik činil bodový roz-díl u žáků, kterým rodiče předčítali často a někdy. V České republice je to 32 bodů.Obr. 25 Rozdíl mezi pr ůměrným výsl edkem žáků podle frekvence předčítání Země jsou řazeny sestupně podle výsledků žáků, jejichž rodiče jim předčítají často 558 526 445 465 485 505 525 545 565 585 Prumerný výsledek žáka/predcítání casto Prumerný výsledek žáka/predcítání nekdy