28 Národní zpráva pirls 2011 Učební pomůck y Učitelé byly dotazováni, které materiály používají při výuce jako základní učební pomůcku a které jako doplněk, případně, zda je nepoužívají vůbec. Jako nejpoužívanější základní pomůcku uvádě-li učitelé učebnice. N ení tomu tak však ve všech zemích. Velmi významnou skupinu tvoří anglicky mluvící země, Francie, Dánsko a Švédsko, kde je jako základní učební pomůcka využívána dětská kniha (např. romány, povídky, naučná literatura). Naopak učebnice jsou nejvíce využívány v býva-lých postkomunistických zemích (viz obr. 23).V České republice má 85 % žáků učitele, kteří využívají jako základní učební pomůcku učebnice. Proto jsme se jich zeptali, kterou z nich používají nejčastěji. Učitelé v zásadě volí mezi dvěma čítanka-mi: 44 % žáků má učitele, kteří používají čítanku od Z. Janáčkové a 24 % od H. Rezutkové (viz obr. 24).Obr. 23 Podíl žáků, jejic hž učit elé využívají učebnic e a děts ké knihy jako základní učební pomůcku Obr. 24 Podíl žáků, jejic hž učit elé využívají násl edující čítanky Země jsou řazeny sestupně podle podílu žáků, jejichž učitelé využívají jako základní učební pomůcku dětskou knihu Kniha jako základ Cítanka jako základ 0 20 40 60 80 100 %Kterou cítanku nejcasteji používáte?44 %24 %6 %7 %2 %16 %2 %Janácková, Z. a kol. Cítanka pro 4. rocník ZŠ. Brno: Nová škola Rezutková, H. a kol. Cítanka 4. Praha: Alter.Toman, J., Vondru, M. Já ctenár a muj svet. Praha: Fortuna Cenková, J., Jonáková, A. Cítanka 4 pro základní školy. Praha: SPN.Batková, B., Mikulenková, H. Cítanka 4. Olomouc: PRODOS Šebesta, K., Vánová, K. Cítanka pro 4. rocník. Plzen: Fraus Jiná