27 5 čt ení ve škole Jak již bylo uvedeno, při procvičování doved-ností, které vyžadují interpretaci a posuzování tex-tu, se mezi jednotlivými zeměmi projevují velké rozdíly. Tyto rozdíly lze někdy vysledovat i v určité skupině zemí. Například procvičování činnosti Odhadnout, co se stane dále v textu, který žáci čtou, je ve srovnání s mezinárodním průměrem (74 %) velmi oblíbené v anglicky mluvících zemích. Ales-poň týdně je tato činnost vyžadována od více než 90 % žáků v USA, v I zraeli, v Anglii, na N ovém Zé-landu, v Austrálii a v I rsku. V České republice tento podíl činí 54 % žáků.Na obr. 21 je znázorněno, jak často byla tato činnost od žáků požadována v mezinárodním prů-měru v roce 2011 a v České republice v roce 2001 a v roce 2011. Jak je vidět, přestože frekvence procvičování této činnosti 1x nebo 2x za týden ve srovnání s ostatními zeměmi vzrostla, stále výraz-ně zaostáváme. N edostatečný růst je u frekvence denně – s denní frekvencí se činnost Odhadnout, co se stane dále v textu, který žáci čtou, vyžaduje pouze od 6 % českých žáků; s ještě menším podí-lem žáků se za Českou republikou nachází již pou-ze Rakousko a N orsko.Další činností, které ve srovnání s mezinárodním průměrem věnujeme málo času, je Určit postoj nebo záměr autora. Tato otázka se v roce 2001 v dotazníku nevyskytovala, proto jsou na obr. 22 uvedeny hodnoty pouze za rok 2011. V některých zemích se nachází více než 90 % žáků, od nichž ji učitelé vyžadují alespoň týdně (Rusko, Bulharsko, Portugalsko, Rumunsko). Menší podíl žáků než v České republice (30 %) byl pouze v Belgii (fr.) (29 %), v Rakousku (24 %) a ve skandinávských ze-mích (Norsko 19 %, Finsko 15 % a Švédsko 12 %).Obr. 21 Porovnání zast oupení žáků ČR v roce 2001 a 2011 s mezi národním pr ůměrem roku 2011, jejic hž učit elé od nic h vyžadují či nnost „Odhadnout, co se st ane dále v textu, který žáci čt ou“Obr. 22 Porovnání zast oupení žáků ČR v roce 2011 s mezi národním pr ůměrem roku 2011, jejic hž učit elé od nic h vyžadují či nnost „Určit post oj nebo záměr autora“0 10 20 30 40 50 60 %Každý den nebo témer každý den 1x nebo 2x za týden 1x nebo 2x za mesíc Nikdy nebo témer nikdy CR 2001 CR 2011 Mezinárodní prumer 2011 0 %10 20 30 40 50 60 Každý den nebo témer každý den 1x nebo 2x za týden 1x nebo 2x za mesíc Nikdy nebo témer nikdy CR 2011 Mezinárodní prumer 2011