26 Národní zpráva pirls 2011 Rozvoj čtenářsk ých dovednost í Na obr. 20 jsou popsány činnosti vedoucí k rozvo-ji čtenářských dovedností, které učitelé od svých žáků požadují. Ve všech zemích učitelé jednotně kladou velký důraz na vyhledání informací v tex-tu, určení hlavní myšlenky v textu nebo vysvětle-Obr. 20 Podíl žáků, jejic hž učit elé od nic h alesp oň týdně požadují či nnosti , které rozvíjejí dovednosti a post upy nezb ytné pr o čt ení s porozuměním Činnosti vedoucí k rozvoji čtenářských dovedností Mezinárodní průměr (%)ČR (%)Vyhledat informaci v textu 96 99 Určit hlavní myšlenku přečteného textu 95 97 Vysvětlit, jak porozuměli přečtenému 95 99 Porovnat přečtený text se svými zkušenostmi 81 83 Zobecnit přečtený text a vyvodit z něj závěry 80 67 Odhadnout, co se stane dále v textu, který čtou 74 54 Porovnat přečtený text s jinými texty, které již četli dříve 70 47 Popsat styl nebo uspořádání přečteného textu 66 32 Určit postoj nebo záměr autora 63 30 ní textu. Velké rozdíly mezi zeměmi však panují u zbývajících dovedností, které od žáků vyžadují porovnání, zobecnění či posouzení textů. Právě ty však v koncepci výzkumu PIRLS patří k důležitým postupům porozumění. V mezinárodním průměru se téměř od všech žáků 4. ročníku (95–96 %) alespoň týdně požaduje, aby:n vyhledali informaci v textu n určili hlavní myšlenku textu n vysvětlili, jak porozuměli přečtenému Česká republika si ve srovnáním s mezinárodním průměrem vedla ještě lépe.Od poněkud menšího podílu žáků se požaduje, aby alespoň týdně:n porovnali přečtený text se svými zkušenostmi (81 %)n zobecnili přečtený text a vyvodili z něj závěry (80 %)n odhadli, co se stane v textu, který čtou (74 %)n porovnali přečtený text s jinými texty, které již četli dříve (70 %) Zde již Česká republika za mezinárodním průměrem zaostává, s výjimkou činnosti, kdy žáci mají porovnat přečtený text se svými zkušenostmi.Ještě výraznější rozdíl mezi Českou republikou a mezinárodním průměrem lze nalézt u zbývajících dvou činností:n popsat styl nebo uspořádání textu n určit postoj nebo záměr autora Tyto činnosti jsou v mezinárodním průměru vyžadovány přibližně od 2/3 žáků, v České republice tento podíl nedosahuje ani 1/3.t t t