24 Národní zpráva pirls 2011 5 Čtení ve škole Způsob výuky nepochybně ovlivňuje dosaženou úroveň čtenářské gramotnosti žáků v jednotli-vých zemích. Tato kapitola se proto zaměřuje na činnosti, metody a pomůcky, které učitelé při výuce používají. Poněkud jiný způsob výuky než v České republice totiž můžeme vysledovat napří-klad u anglicky mluvících zemí nebo některých zemí severských.Aktivit y využívané při výuc e čtení Učitelé se měli vyjádřit k tomu, jak často se při výuce čtení věnují následujícím aktivitám: n Čtu žákům nahlas (dále jen učitel čte nahlas) n Vyvolávám žáky, aby četli nahlas (žák čte nahlas)n Žádám žáky, aby si četli potichu pro sebe (čtení potichu)n Dám žákům čas na to, aby si četli knihu pod-le vlastního výběru (vlastní výběr) n Učím žáky postupy pro rozpoznávání zvuků a slov (dekódování)n Učím nebo předvádím techniky zběžného čtení a vyhledávání informací (techniky čtení)(Pro zjednodušení budeme dále v textu používat zkrácená označení těchto aktivit.)Ze šesti uvedených aktivit měla v České repub-lice jak v roce 2001, tak v roce 2011 pouze u jed-né z nich více než polovina žáků učitele, kteří je využívají denně, v mezinárodním průměru to jsou aktivity tři. Alespoň 30 % žáků mělo učitele, kteří v České republice využívali denně v roce 2001 tři aktivity, v roce 2011 pouze dvě aktivity a v mezi-národním průměru to bylo aktivit pět. Obr. 17 Podíl žáků, jejic hž učit elé využívají jednotli vé akti vit y při výuce čt ení denněJak je patrné z obrázků 17 a 18, u českých učitelů se výuka čtení zaměřuje převážně na čtení žáků nahlas a čtení žáků potichu. Pro srovnání uvádíme průměrnou četnost denního využívání jednotlivých aktivit v České repub-lice v roce 2001 a v roce 2011 ve srovnání s mezi-národním průměrem z roku 2011.Na obr. 18 jsou barevně rozlišeny aktivity, kdy více než polovina žáků a více než 30 % žáků má učitele, kteří je využívají denně.V mezinárodním srovnání jen velmi málo čes-kých učitelů ve srovnání s učiteli z ostatních zemí využívá při výuce čtení pestřejší škálu aktivit. N a-příklad Čtení knih podle vlastního výběru stojí v České republice ve srovnání s ostatními aktivita-mi na posledním místě. N aopak velmi oblíbené je především v anglicky mluvících zemích, zejména pak v USA, na N ovém Zélandu, v K anadě a v Aus-trálii, kde více než 80 % žáků má učitele, kteří s nimi tuto aktivitu využívají denně (viz obr. 19).0 10 20 30 40 50 60 70 80 CR 2001 CR 2011 Mezinárodní prumer 2011 %