22 Národní zpráva pirls 2011 Celk ová škála Dívky dosáhly lepších výsledků než chlapci ve všech zemích s výjimkou K olumbie, avšak zde tento rozdíl nebyl statisticky významný. N a celkové škále do-sáhly dívky v průměru o 16 bodů lepšího výsledku než chlapci (520 bodů versus 504 bodů). Nejmenší rozdíly mezi dívkami a chlapci byly v I tálii, ve Francii, ve Španělsku, ve všech těchto zemích však rozdíl nebyl statisticky významný. Česká republika je zemí, kde rozdíl mezi dívka-mi a chlapci patří k nejmenším. K zemím s největšími rozdíly patřily arabské země, dále Anglie (23 bodů), Finsko (21 bodů), N ový Zéland (20 bodů).Šk ály pr o účely čtení Na škále čtení pro získávání literární zkušenosti měly dívky statisticky významně vyšší výsledek než chlapci ve všech zemích s výjimkou K olumbie a I zraele. Jinak tomu bylo na škále čtení pro získávání a používání informací, kde se v řadě evropských zemí objevil jen malý či vůbec žádný rozdíl. Vedle České republiky můžeme jmenovat Belgii (fr.), Francii, I tálii, I zrael, N ěmecko, N izozemsko, Polsko, Rakousko a Španělsko. 4 Rozdíly mezi dívkami a chlapci Větší rozdíl mezi dívkami a chlapci na škále čtení pro získávání literární zkušenosti se odráží i v průměrných výsledcích. N a této škále dosáhly dívky v průměru o 20 bodů lepších výsledků než chlapci (522 bodů versus 502 bodů), zatímco na škále čtení pro získávání a používání informací dosahoval rozdíl 12 bodů (519 bodů versus 507). Šk ály pr o postup y porozum ění Výsledky na těchto dvou škálách dávají při porovná-ní s celkovými výsledky podobný obraz jako výsledky porovnání škál pro účely čtení: dívky opět dosahova-ly lepších výsledků než chlapci. V průměru dívky do-sahovaly o 16 bodů lepších výsledků než chlapci na škále vyhledávání informací a vyvozování přímých závěrů (521 bodů versus 505 bodů) a o 17 bodů lepších výsledků na škále interpretace a posuzování textu (519 bodů versus 502 bodů). Rozdíly jsou zřejmé z obr. 15.Naopak v šetření TIMSS patří Česká republi-ka k zemím, kde rozdíl mezi dívkami a chlap-ci v matematice na celkové škále ve prospěch chlapců je jedním z nejvyšších. O bdobně je tomu i v přírodovědě, kdy rozdíl ve prospěch chlapců patřil opět k jedněm z nejvyšších .