19 3 výsl edky na dílčích škálách Dílčí škály podle postup ů porozum ění Podobně jako u škál podle účelů čtení, ani u škál podle postupů porozumění není možné provést přímé porovnání. O bě tyto škály představují na-prosto odlišné dovednosti, které žák musel při práci s textem prokázat, a obtížnost jednotlivých úloh, které zkoumají tento aspekt čtenářské gra-motnosti, byla rozdílná. Mezinárodní úspěšnost žáků v úlohách zamě-řených na vyhledávání informací a vyvozování přímých závěrů byla 64 %, zatímco v úlohách za-měřených na interpretaci a posuzování textu či-nila pouze 45 %.Na obr. 12 lze zjistit, jak si čeští žáci vedli vůči žákům ostatních zemí na obou škálách pro sle-dování postupů porozumění. N a škále pro vyhledávání informací a vyvozování přímých závěrů si statisticky významně lépe než Česká republika vedly Finsko a Rusko, obdobných výsledků jako Česká republika dosáhlo dvanáct zemí. Na škále interpretace a posuzování textu si lépe než Česká republika vedly tyto země: Rusko, Finsko, USA, S everní I rsko, Anglie, K anada, Dán-sko a I rsko. O bdobných výsledků jako Česká re-publika dosáhlo osm zemí.Škála vyhledávání informací a vyvozování přímých závěrůFinsko 569 Rusko 565 Dánsko 556 Severní Irsko 555 Irsko 552 USA 549 Nizozemsko 549 ČR 548 Německo 548 Anglie 546 Kanada 543 Švédsko 543 Rakousko 539 Portugalsko 539 Itálie 539 Izrael 538 Maďarsko 537 Slovensko 534 Slovinsko 533 Bulharsko 532 Litva 530 Francie 528 Nový Zéland 527 Austrálie 527 Polsko 526 Španělsko 516 Belgie (fr.)512 Norsko 511 Rumunsko 500 Malta 479 Škála interpretace a posuzování textu Rusko 571 Finsko 567 USA 563 Severní Irsko 562 Anglie 555 Kanada 554 Dánsko 553 Irsko 553 ČR 544 Itálie 544 Nizozemsko 543 Izrael 543 Portugalsko 542 Maďarsko 542 Švédsko 540 Německo 536 Slovensko 536 Nový Zéland 535 Bulharsko 532 Slovinsko 530 Austrálie 529 Litva 527 Polsko 525 Rakousko 521 Francie 512 Španělsko 510 Rumunsko 503 Norsko 502 Belgie (fr.)499 Malta 475 Obr. 12 Průměrné výsl edky jednotli vých zemí na dílčích škálách podle post upů porozumění Průměrný výsledek země na příslušné škále je statisticky významně lepší než výsledek ČR není statisticky významně rozdílný od výsledku ČR je statisticky významně horší než výsledek ČR