16 Národní zpráva pirls 2011 3 Výsledky na dílčích škálách Dílčí škály podle účelů čtení V šetření bylo použito pět literárních textů a pět informačních textů, to znamená, že polovina tes-tování byla věnována vždy jednomu účelu čtení. Na obr. 10 lze zjistit, jak si čeští žáci vedli vůči žákům ostatních zemí na každé ze škál podle úče-lu čtení. Na škále čtení pro získávání literární zkušenosti si sedm zemí vedlo lépe než Česká republi-ka, obdobného výsledku jako Česká republika do-sáhlo devět zemí.Na škále čtení pro získávání a používání informací lepšího výsledku než Česká republika dosáhly Rusko, Finsko, S everní I rsko, USA a Dánsko, ob-dobného výsledku dosáhlo deset zemí.K tomu, aby mohlo být nějakým způsobem provedeno porovnání výsledků žáků na těchto dvou škálách, bylo využito celkové škály, vůči níž jsou výsledky na těchto dvou dílčích škálách po-rovnány. Je totiž třeba mít na paměti, že výsledky na škále čtení pro získávání literární zkušenosti a na škále čtení pro získávání a používání informací není možné srovnávat přímo, protože oba typy úloh byly vytvořeny za jiným účelem a také úlohy na těchto škálách mají různou úroveň ob-tížnosti. Žáci v úlohách s texty zaměřenými na získávání a používání informací dosáhli nižší úspěšnosti (mezinárodní úspěšnost činila v průměru 50 %) než v úlohách s texty zaměřenými na získávání literární zkušenosti (mezinárodní úspěšnost činila v průměru 59 %).Při porovnání výsledků žáků České republiky na celkové škále s výsledky na dílčích škálách pod-le účelu čtení nebyl rozdíl statisticky významný.Mezi země, které získaly statisticky významně lepší výsledek na škále čtení pro získávání literární zkušenosti ve srovnání s výsledky na celkové škále, patří některé anglicky mluvící země: USA a I rsko (6 bodů), S everní I rsko a K anada (5 bodů), Švéd-sko, S lovensko a Polsko (5 bodů), německy mluví-cí země: N ěmecko a Rakousko (4 body), Maďarsko a N ový Zéland (2 body). N aopak Malta (8 bodů), Itálie (4 body) a Portugalsko (3 body) dosáhly sta-tisticky významně lepšího výsledku na škále čtení pro získávání a používání informací (viz obr. 11).