14 Národní zpráva pirls 2011 Ukázky úl oh z nejnižší a nejvyšší úr ovněV první ukázce, viz dole, žáci pracovali s textem úlohy Leť, orle leť. Šlo o první otázku, která násle-dovala bezprostředně po přečtení textu. O dpověď na ni mohl žák nalézt na samém počátku textu, nemusel ji nijak pracně vyhledávat. K tomu, aby správně odpověděl, musel vyhledat explicitně vy-jádřenou informaci. Při odpovědi na otázku si vy-bíral ze čtyř nabízených možností, aby odpověď byla považována za správnou, musel zvolit mož-nost A (tele). Šlo o velmi jednoduchou úlohu, me-zinárodní úspěšnost činila 89 % (viz obr. 8).Obr. 8 Výsl edky úl ohy z nízké úr ovněZeměÚspěšnost %Rusko 99 Itálie 96 Finsko 96 Rakousko 96 Severní Irsko 96 ČR 95 Izrael 95 Německo 95 Dánsko 94 Nizozemsko 94 Slovinsko 94 Bulharsko 94 Švédsko 94 Kanada 94 Litva 93 Portugalsko 93 Irsko 93 Francie 93 Maďarsko 91 Austrálie 91 Anglie 91 Nový Zéland 91 o Slovensko 90 o Norsko 90 o Polsko 90 o USA 90 o Mezinárodní průměr 89 Rumunsko 88 o Belgie (fr.)87 o Španělsko 86 Malta 84 Účel čtení: čtení pro získávání literární zkušenosti.Postup porozumění: vyhledávání informací.Popis: vyhledat explicitně vyjádřenou informaci, která se nachází na začátku textu.1. C o se farmář vydal hledat na začátku příběhu? tele pastýře skalnaté útesy orlí mláděProcentní podíl je statisticky významně vyšší než mezinárodní průměr o se statisticky významně neliší od mezinárodního průměru je statisticky významně nižší než mezinárodní průměr A B C D