12 Národní zpráva pirls 2011 V České republice se zvýšil kumulovaný podíl žáků pouze na druhé a na třetí úrovni. Zajímavá je situace N orska, kde poklesl podíl žáků na nejvyšší úrovni a naopak stoupl kumulo-vaný podíl žáků na dvou nejnižších. V zemích, kde došlo k poklesu výsledků na cel-kové škále, se snížil kumulovaný podíl žáků i na všech čtyřech úrovních nebo jen na těch vyšších (Francie, N izozemsko, Bulharsko). Jedinou výjim-ku tvoří Maďarsko, kde se zvětšil podíl žáků na nejvyšší úrovni, avšak k poklesu došlo na dvou nejnižších úrovních. V Maďarsku vzrostl i podíl žáků, kteří nedosahují ani nejnižší úrovně.V České republice v šetření TIMSS v matematice došlo ve srovnání s rokem 2007 sice ke zlepšení na všech čtyřech úrovních, stále však nedosahujeme stavu z roku 1995, proti které-mu jsme se zhoršili na všech úrovních, ovšem nejcitelnější ztráty byly na dvou nejvyšších úrovních. V přírodovědě došlo ke zlepšení pro-ti roku 2007 na všech úrovních, ve srovnání s rokem 1995 jen na dvou nejnižších úrovních.všech úrovních umístila nad mezinárodním medi-ánem3, s výjimkou nejvyšší úrovně, kterou tvoří nejlepší žáci a kde dosáhla pouze úrovně meziná-rodního mediánu. To znamená, že Česká republi-ka má ve srovnání s řadou zemí poměrně nízké procento žáků, kteří ovládají dovednosti nejvyšší obtížnosti. Nejmenšího zastoupení žáků na nejvyšší úrov-ni – pouhá dvě procenta – dosáhlo N orsko a Belgie (fr.). N aopak s devatenácti procenty stojí v čele zemí Rusko a S everní I rsko. Za nimi s osmnácti procenty následuje Finsko a Anglie. Výsledku, kte-rý se statisticky významně nelišil od České republi-ky, dosáhlo 12 zemí (viz obr. 6). Vývoj výsl edkůZastoupení žáků na definovaných úrovních lze srovnávat v průběhu času (viz obr. 7). V zemích, které se významně zlepšily na celkové škále, se většinou zvýšil i kumulovaný podíl žáků (všichni žáci z vyšší úrovně dosahují automaticky i úrovně nižší) na všech čtyřech úrovních, v některých ze-mích klesl i podíl žáků, kteří nedosahují ani nej-nižší úrovně 4 (Rusko, Slovinsko, USA a Norsko).3 Medián je prostřední hodnota uspořádané řady hodnot. Polovina hodnot je větší nebo rovna mediánu, polovina hodnot je menší nebo rovna mediánu. Výhodou mediánu je, že není ovlivněn extrémními hodnotami.