10 Národní zpráva pirls 2011 Na základě obr. 1 jsme porovnávali průměrné vý-sledky jednotlivých zemí a zjistili jsme postave-ní České republiky vzhledem k ostatním zemím. Průměrné výsledky však nevysvětlují, v čem se v rámci jednotlivých zemí čtenářské dovednosti žáků liší. Výsledky šetření PIRLS 2011 jsou proto Obr. 5 Čtyři úr ovně čt enářských dovednost í Body Čtenářské dovednosti Při práci s literárními texty žáci umějí Při práci s informačními texty žáci umějí 625 Velmi vysoká úroveň (úroveň 1)n integrovat myšlenky a argumenty z textu za účelem pochopení hlavní myšlenky n interpretovat události příběhu a chování postav za účelem vysvětlení příčin, důvodů (pohnutek), které je k tomu vedly n nalézt a interpretovat složitou informaci z různých částí textu a nalézt vysvětlení v textu n propojit informace z textu, vysvětlit je, interpretovat jejich význam nebo sestavit jejich sled n posoudit různé prvky textu (např. souvislý text, tabulka, mapa) a vysvětlit jejich úlohu v textu 550 Vysoká úroveň (úroveň 2)n vyhledat a odlišit podstatné skutečnosti a detaily v textu n vyvozovat závěry a na základě textu vysvětlit události, jednání, pocity či chování postav n interpretovat a propojit události příběhu a jednání postav z různých částí textu n hodnotit význam jednotlivých událostí a jednání postav v celém příběhu n rozpoznat určité jaz. prostředky (např. metaforu)n vyhledat a rozpoznat požadované informace v náročném textu nebo složité tabulce n vysvětlit text na základě pochopení logické struktury textu n interpretovat souvislosti mezi informacemi v textu na základě propojení souvislého textu s dalšími prvky, jako je např. obrázek či mapa n provést zobecnění na základě posouzení obsahu a dalších prvků textu 475 Střední úroveň (úroveň 3)n vyhledat explicitně vyjádřené informace (události, pocity)n vyvodit závěry ohledně vlastností, pocitů a pohnutek chování hlavních postav n interpretovat zřejmé důvody a příčiny a jednoduše je vysvětlit n rozpoznávat jednotlivé jazykové styly a jazykové prostředky n nalézt dvě nebo tři informace zmíněné v textu n použít nadpisy, text v rámečku a ilustrace k vyhledání určité části textu 400 Nízká úroveň (úroveň 4)n vyhledat v textu detailní explicitně vyjádřenou informaci n nalézt dvě nebo tři informace zmíněné v textu n použít nadpisy, text v rámečku a ilustrace k vyhledání určité části textu prezentovány rovněž pomocí čtyř úrovní čtenářských dovedností. Analýza žákovských odpovědí na testové otázky umožnila vymezit dovednosti, které žáci na každé z těchto úrovní ovládají. N a obr. 5 je uveden podrobný popis jednotlivých úrovní společně s bodovými hodnotami, které je 2 Výsledky v mezinárodním srovnání podle definovaných úrovní