8 Národní zpráva pirls 2011 Obr. 3 Porovnání výsl edků 2001, 2006 a 2011 –30 –20 –10 0 10 20 30 40 Bulharsko Švédsko Litva Rumunsko Nizozemsko Francie Madarsko Anglie Itálie Nemecko Nový Zéland Norsko CR USA Slovensko Slovinsko Rusko Rozdíl 2001–2011 Rozdíl 2001–2006 Země jsou řazeny sestupně podle rozdílů ve výsledcích let 2001 a 2011 Na obr. 3 je srovnání jak za období 2001–2006, tak také za období 2001–2011. Z obrázku je pa-trné, že k výraznému zlepšení došlo u Ruska, S lo-vinska a Slovenska především do roku 2006.Naopak k výraznému zhoršení došlo v tom-to období u Rumunska, Švédska, a Anglie, ta se však v roce 2011 zlepšila a svým výsledkem se vrátila na téměř stejnou úroveň, jaké dosahovala v roce 2001.Rusko, S lovinsko a S lovensko v období 2006–2011 v započatém trendu zlepšování pokračovaly a k nim se připojily USA, Česká republika a N orsko.Ke zhoršení v období 2006–2011 došlo přede-vším v Bulharsku, v Itálii a v Maďarsku.Jak již bylo uvedeno v úvodní kapitole, šetření PIRLS i šetření TIMSS se zúčastnili stejní žáci. Pro-to jsou čtenářské výsledky někdy doplněny o vý-sledky z matematiky a přírodovědy.Na obr. 4 jsou porovnány výsledky žáků zemí OECD a evropských zemí, které se zúčastnily jak šetření PIRLS, tak šetření TIMSS ze všech tří ob-lastí: ze čtenářské gramotnosti, z matematiky a z přírodovědy. N a obrázku je barevně vyznače-no, zda byl průměrný výsledek lepší nebo horší než průměr příslušné škály PIRLS nebo TIMS. Značky vedle bodových hodnot znázorňují, ja-kého výsledku dosáhly ostatní země vůči České re-publice. Pokud srovnáme výsledky ve všech třech oblastech, pak si naši žáci vedli nejlépe v přírodo-vědě, kde lepších výsledků dosáhly pouze tři země, nejhůře na tom byli naopak v matematice. V šetření TIMSS byl vývoj výsledků České republiky odlišný: v matematice došlo v roce 2011 ve srovnání s rokem 1995 ke zhoršení, proti roku 2007 ke zlepšení, stále však nedosahujeme úrovně z roku 1995. V přírodovědě do-šlo v roce 2007 ve srovnání s rokem 1995 ke zhoršení. V roce 2011 jsme se proti roku 2007 zlepšili, ve srovnání s rokem 1995 dosahuje průměrný výsledek přibližně stejné úrovně.