7 1 c elkové výsl edky Nejlepších výsledků ve čtenářské gramotnosti dosáhli žáci Hongkongu (571 bodů), Ruska (568 bodů), Finska (568 bodů) a S ingapuru (567 bodů). Rozdíl mezi výsledky těchto čtyř zemí však nebyl statisticky významný. N ejslabšího výsledku dosáhli zejména žáci arabských zemí, z evrop-ských zemí pak žáci Malty (477 bodů). Všechny evropské země s výjimkou Malty a Rumunska i země OEC D dosáhly statisticky významně lepšího výsledku než je průměr škály PIRLS. Škála PIRLS byla zkonstruována na základě šetření PIRLS 2001 tak, aby mezinárodní průměr měl hodnotu 500 bodů a směrodatná odchylka činila 100. Zajímavější je proto srovnání, které ukazují značky vedle bodových hodnot. Ty znázorňují, jakého výsledku dosáhly ostatní země vůči České republice.Vývoj výsl edkůČeská republika patří k zemím, jejichž žáci 4. roč-níku se od roku 2001 ve čtenářské gramotnosti statisticky významně zlepšili. N a obr. 2 uvádíme porovnání výsledků zemí, které se šetření zúčast-nily jak v roce 2001, tak v roce 2011.K největšímu zlepšení došlo v Rusku, ve S lo-vinsku a na S lovensku, naopak k největšímu zhor-šení došlo v Bulharsku, ve Švédsku a v Litvě. Všechny tyto země s výjimkou České republi-ky se zúčastnily i šetření PIRLS 2006. Zajímavé je, v jakém období k těmto významným změnám došlo, viz obr. 3. Obr. 2 Porovnání výsl edků 2001 a 2011 na celkové škále ZeměPrůměrný výsledek Rozdíl 2001 2011 Rusko 528 568 40 Slovinsko 502 530 29 Slovensko 518 535 17 USA 542 556 14 ČR 537 545 9 Norsko 499 507 8 Nový Zéland 529 531 2 o Německo 539 541 2 o Itálie 541 541 1 o Anglie 553 552 –1 o Maďarsko 543 539 –4 o Francie 525 520 –5 o Nizozemsko 554 546 –8 Rumunsko 512 502 –10 o Litva 543 528 –15 Švédsko 561 542 –19 Bulharsko 550 532 –19 Země jsou řazeny sestupně podle rozdílu ve výsledcích let 2001 a 2011 Výsledek v roce 2011 je statisticky významně lepší než v roce 2001 o se statisticky významně neliší od roku 2001 je statisticky významně horší než v roce 2001