5 Úvod Koncepce šetření TIMSS V šetření TIMSS jsou výsledky žáků z matematiky a z přírodovědy hodnoceny ze dvou aspektů: n obsah n operace Obsah je vymezen učivem, jehož zvládnutí se testuje. O perace jsou vymezeny dovednostmi, které mají žáci při práci s učivem prokázat.Prezentace výsledků PIRLS Výsledky zemí jsou v šetření PIRLS 2011 prezen-továny dvěma způsoby.n Prezentace pomocí skórů (počtu bodů), kte-ré vyjadřují úspěšnost žáků na škálách vý-sledků. Výsledky jsou prezentovány jednak na celkové škále čtenářské gramotnosti, jed-nak na dílčích škálách. Škály jsou vytvořeny tak, aby umožňovaly srovnávat výsledky žáků v průběhu času. Na základě obou aspektů čtenářské gramot-nosti – účelů čtení a postupů porozumění – byly vytvořeny dílčí škály. Pro každý z účelů čtení byla vytvořena jedna dílčí škála, pro čtyři postupy po-rozumění byly vytvořeny dvě dílčí škály tak, že první dva postupy (vyhledávání informací a vyvo-Obsah Operace Matematika Přírodověda čísla živá příroda prokazování znalostí používání znalostí uvažování geometrické tvary a měření neživá příroda znázornění dat nauka o Zemi Škály pro prezentaci výsledků šetření PIRLS 1) Celková škála Dílčí škály podle účelu čtení:2) Škála čtení pro získávání literární zkušenosti (literární)3) Škála čtení pro získávání a používání informací (informační)Dílčí škály podle postupů porozumění:4) Škála vyhledávání informací a vyvozování přímých závěrů (vyhledávání)5) Škála interpretace a posuzování textu (interpretace)zování závěrů) a druhé dva postupy (interpretace a posuzování textu) byly spojeny vždy do jedné společné škály.n Prezentace pomocí čtyř úrovní dovedností, které žáci na dané úrovni ovládají. K aždá tato úroveň je určena minimálním počtem bodů, kterého musí žák dosáhnout. Jsou popsány v obr. 5. Výsledky zemí jsou pak vyjádřeny procentuálním zastoupením jejich žáků na jednotlivých úrovních.Zvláštní kapitola je věnována rozdílům mezi dívkami a chlapci, kde jsou výsledky prezentová-ny pomocí skórů.