4 Národní zpráva pirls 2011 Sběr dat V České republice se do hlavního šetření PIRLS a TIMSS na jaře 2011 zapojilo 177 škol s více než 4500 žáky 4. ročníku základních škol. V každé z těchto škol byla náhodně vybrána jedna nebo dvě třídy 4. ročníku.Testové nástroje V šetřeních byly použity dva základní typy testo-vých nástrojů: n písemné testy n dotazníky (žákovský, školní, rodičovský a učitelský)Učitelské dotazníky poskytují velmi cenné in-formace především o tom, jakým způsobem se čtení vyučuje a jaké materiály jsou pro výuku čte-ní využívány (viz kapitola Čtení ve škole). Díky ro-dičovským a žákovským dotazníkům se dozvídá-me o rodinném zázemí žáků, o vztahu rodiny ke škole a ke čtení (viz kapitola Čtení v rodině).Koncepce šetření PIRLS Základem pro tvorbu testových nástrojů šetření PIRLS a pro hodnocení žáků se staly následující aspekty čtenářské gramotnosti:n účely čtení n postupy porozumění n čtenářské chování a postoje První dva aspekty (účely čtení a postupy poro-zumění) jsou v šetření PIRLS zjišťovány prostřed-nictvím písemného testu. Třetí aspekt (čtenářské chování a postoje) se zjišťuje pomocí žákovského dotazníku.Čtení pro získávání literární zkušenosti je v šetření PIRLS spojeno především se čtením sou-vislých literárních textů ve formě vyprávění. Čtení pro získávání a používání informací je spojeno se čtením různých informativních textů, které mohou být uspořádány chronologicky nebo tematicky. I nformace však nemusí být prezento-vány pouze formou souvislého textu a kromě tex-tu mohou obsahovat i další prvky, jako jsou např. obrázky, fotografie, mapky. Všechny čtyři postupy porozumění jsou sle-dovány v rámci obou účelů čtení. Účely čtení Postupy porozumění Účely čtení představují záměry, s nimiž čtenáři přistupují k četbě. PIRLS se zaměřuje na dva účely čtení:Tímto termínem jsou v šetření PIRLS označovány činnosti, které čtenáři provádějí při četbě textu. V šetření byly vymezeny čtyři postupy porozumění: čtení pro získávání literární zkušenosti (čtení ze zájmu a pro radost)vyhledávání informací vyvozování závěrůinterpretace čtení pro získávání a používání informací posuzování textu (čtení jako nástroj vzdělávání)