Příklady odpovědí českých žáků – Objevte kouzlo výletů: otázka č. 8 Příklady odpovědí českých žáků – Objevte kouzlo výletů: otázka č. 11 Příklady odpovědí českých žáků – Objevte kouzlo výletů: otázka č. 12 ZÁHADA OBŘÍHO ZUBU – správné vyhodnocení příkladů odpovědí českých žákůPříklady odpovědí českých žáků – Záhada obřího zubu: otázka č. 2 Příklady odpovědí českých žáků – Záhada obřího zubu: otázka č. 4 5.1. Říct kamarádům nebo blízkým kam jdeme.2. Dávat pozor, kam šlapeme, aby nám nepodklouzla noha.Žák uvádí pouze obecná doporučení k výletu, která neodkazují na specifika výletu ve skupině.0 6.1. Aby se za námi nemusel honit, musíme zvolit tempo nejpomalejšího.2. Musíme přihlédnout k přání všech, aby všechny výlet bavil.Obě části odpovědi obsahují vhodná doporučení k výletu ve skupině. První část odkazuje na schopnosti všech a druhá na jejich zájmy.2 1.1. Jak dlouho cesta trvá.2. Jak je obtížná.Žák uvádí dvě vhodné informace, které se dozvěděl z vysvětlivek u mapy. První z nich odkazuje na délku trasy a druhá na její obtížnost.2 2.1. Že Ptačí procházka je pro vozíčkáře a staré lidi.2. A že stezka k Žabímu potoku trvá 5 hodin.První část odpovědi obsahuje vhodný příklad z vysvětlivek, druhá část obsahuje nesprávný údaj o délce trasy. Stezka k Žabímu potoku trvá pouze 3 hodiny. Hodnotíme jako částečnou odpověď.1 3.1. Název trasy.2. Značení trasy.Odpověď obsahuje dvě vyhovující obecné informace, které se můžeme dozvědět z vysvětlivek. 2 4.1. Že k ptačí rezervaci je to nejblíž.2. Ke Staré skalní pevnosti je to nejdál.Z odpovědí je zřejmé, že žák nepracoval s vysvětlivkami, ale pouze se podíval do mapy. 0 5.1. Jak je jaká trasa dlouhá a jak dlouho půjdu.2. Kam nakonec dojdu a co je mým cílem. A také jak je ta trasa obtížná.Odpověď obsahuje několik správných informací, které se můžeme dozvědět z vysvětlivek u mapy.2 1.Výlet k rozhledně: 1. Líbí se mi výhled. 2. Chci pořádně obtížnou trasu.Žák uvádí k vybrané trase dva vhodné důvody. Pracuje s vysvětlivkami.2 2.Výlet k rozhledně: 1. Protože mám ráda kopcovitý terén, kde si dám do těla. 2 . Je odtamtud vidět do celého kraje.Zdůvodnění výběru trasy správně odkazuje na dvě informace z vysvětlivek.2 3.Stezka k Žabímu potoku: 1. Je středně obtížná. 2. Asi bych delší nezvládla.Žák k vybrané trase na základě vysvětlivek uvádí dva vhodné důvody. Jeden odkazuje na obtížnost a druhý na délku trasy.2 4.Výlet k rozhledně: 1. Z vyhlídkového vrchu je vidět celý kraj. 2. Mám rád vyhlídky.Pouze první část odpovědi obsahuje vhodné zdůvodnění výběru trasy. Druhá část odpovědi jen rozvíjí část první. 1 5.Ptačí procházka: 1. Mám ráda ptáky. 2. Je to nejkratší trasa.Žák uvádí svůj výběr trasy a dva vhodné důvody, které ho vysvětlují.2 1.Aby o mě neměli strach.Žák nechápe, že výletník, který se nevrátí včas, může být v nějakém nebezpečí a potřebovat něčí pomoc. Uvádí pouze nepřesné vysvětlení.0 2.Kdyby se nám něco stalo, aby nás někdo našel.Žák chápe, že je důležité někomu říct, kdy se vrátíme, pro případ, že by se nám něco stalo a potřebovali bychom pomoc.1 3.Abyste si výlet užili a vrátili se za světla.Žák uvádí nevhodný důvod. Nechápe, že doporučení souvisí s možností pomoci v případě nebezpečí.0 4.Protože se můžeš ztratit.Z odpovědi vyplývá pochopení, proč je důležité někomu sdělit, kdy se vrátíme z výletu.1 1.Že vlastníci kostí vyhynuli.Žák chápe, že novým názorem B. Palissyho bylo, že zkameněliny patřily zvířatům, která už vyhynula. 1 2.Že tady žili dinosauři.Odpověď neprokazuje pochopení nového názoru B. Palissyho. Chybí vysvětlení, že zvířata již vyhynula.0 3.Zkoumal je a napsal, že jsou to zbytky živých tvorů.Žák v odpovědi neuvádí, že tito tvorové již nežijí, a nevysvětluje tedy nový názor B. Palissyho. 0 1.Protože jinak nevěděli, co by mohlo být tak veliké.Z odpovědi jasně nevyplývá, jestli žák chápe, že lidé věřili v minulosti v obry kvůli velkým kostem, které nacházeli.0 2.Protože nevěděli, že kosti patří dinosaurům.Odpověď neobsahuje přijatelné vysvětlení, proč lidé věřili v minulosti v obry. Žák vyvodil odpověď z úvodní části textu, která zmiňuje, co víme dnes o původu zkamenělin.0 3.Protože nacházeli obrovské kosti, které byly větší než by mohla mít i obrovská zvířata.Žák výstižně uvádí, že lidé věřili v obry, protože nacházeli obrovské kosti. Jde téměř o vzorovou odpověď.1 4.Protože našli obří kosti a mysleli si, že ty kosti jsou od obra.Použití výrazu „obří“ je v tomto případě dvojznačné. Z odpovědi není zřejmé správné pochopení toho, že kosti byly obrovské.0 5.Protože nacházeli kosti.Odpověď neobsahuje upřesnění, že kosti, které lidé nacházeli, byly obrovské.0 6.Protože našli ten velký zub.Žák nechápe souvislost, proč lidé věřili v obry. Kdyby uvedl, že našli velké kosti, byla by odpověď vyhovující.0 kl íč 117