KLÍČKOLÁČ PRO NEPŘÍTELE – správné vyhodnocení příkladů odpovědí českých žákůPříklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 2 Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 3 Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 5 Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 6 Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 6 Příklady odpovědí českých žáků – Koláč pro nepřítele: otázka č. 7 1.Protože mu bral kamaráda.Žák chápe, že se Tom obával, aby ho Jakub nenahradil v roli Standova nejlepšího kamaráda. Viz příklad 4 u kódu 1 v hodnocení otázky.1 2.Protože se nastěhoval k Standovi.Odpověď je nepřesná a neprokazuje, že žák chápe, proč Tom považoval Jakuba za nepřítele. Srovnejte s příkladem 2 u kódu 0 v hodnocení otázky. 0 3.Protože Jakub ho nepozval na oslavu ale jeho nejlepšího kamaráda ano.Žák uvádí správně jeden z důvodů, proč Tom považoval Jakuba za nepřítele.1 4.Protože ho málo navštěvoval a styděl se.Nevyhovující odpověď, ve které žák nevychází z textu. 0 1.žížaly, kamínky Vyhovující odpověď, viz hodnocení otázky kód 1. Žák uvádí obě vhodné přísady z textu.1 2.jed Nevyhovující odpověď, žák uvádí přísadu, která v textu není uvedena.0 3.uspávací prášek Nevyhovující odpověď, kterou si žák vymyslel, aniž by používal text.0 4.kamení a bláto Žák v odpovědi uvádí vedle správné přísady také jednu nesprávnou, proto odpověď nemůžeme uznat jako vyhovující.0 1.Na koláč pro nepřítele se Tomovi zdál koláč moc voňavý. Měl divný pocit.Žák uvádí správně chlapcův pocit i jeho vhodné vysvětlení.2 2.Byl zmatený, protože chtěl Jakuba otrávit.Žák v odpovědi správně uvádí, jaký měl chlapec pocit, když poprvé ucítil koláč, ale nevysvětluje vhodně důvody jeho pocitu. 1 3.Tom cítil lahodnou vůni, protože tatínek místo koláče pro nepřítele udělal lahodný koláč.Odpověď neobsahuje chlapcův pocit ani jeho vhodné vysvětlení. Viz vzorová odpověď u kódu 0 („Vonělo to opravdu hezky.“).0 4.Myslel, že ten dort má být hrozný.Žák chápe, že koláč voněl jinak, než Tom očekával. Tuto odpověď jsme ještě uznávali jako přijatelné vyjádření toho, že měl koláč smrdět.1 5.Protože si myslel, že bude smrdět, ale on krásně voněl.Odpověď obsahuje pouze vysvětlení, že měl koláč smrdět, ale chybí zmínka o chlapcově pocitu. Lze uznat pouze jako částečnou odpověď.1 6.Byl překvapený, protože krásně voněl.Žák chápe, jaký měl Tom pocit, a vhodně ho zdůvodňuje. Viz příklad 4 u kódu 2 v hodnocení otázky.2 1.Otráví se.Odpověď je trochu nepřesná, ale dostatečně vyjadřuje, že se Jakubovi mělo stát něco špatného. 1 2.Myslel si, že ho to zabije.Žák chápe, že koláč měl podle Toma nepříteli nějak ublížit. Vyjádření není úplně přesné, ale pravidla hodnocení otázky uznávají tuto odpověď jako vyhovující. Viz vzorová odpověď pro kód 1 v hodnocení otázky.1 3.Opadají mu vlasy.Vyhovující odpověď, ve které žák vychází z textu.1 4.Odstěhuje se.Z odpovědi nevyplývá pochopení, že se nepříteli po snědení koláče má něco přihodit. Viz příklady následků v hodnocení otázky.0 1.Být s nepřítelem celý den a bavit se s ním.Žák v odpovědi uvádí obě věci, které měl Tom udělat. Zmiňuje, že měl s Jakubem strávit celý den a „bavit se s ním“ – chápe tedy, že se měl Tom k Jakubovi chovat hezky.2 2.Musel být na něj hodný.Odpověď obsahuje pouze jednu věc, kterou měl Tom udělat, aby koláč fungoval. Poukazuje na to, že se měl k Jakubovi chovat hezky.1 3.Hrát si s Jakubem a pozvat ho na večeři.Jde o nepřesnou odpověď, ze které nevyplývá pochopení, že měl Tom s nepřítelem strávit celý den a chovat se k němu hezky. Viz příklady nevyhovujících odpovědí u kódu 0 v hodnocení otázky.0 4.Celý den s ním být a pozvat ho na večeři.Žák v první části odpovědi správně uvádí, že měl Tom s nepřítelem strávit celý den. Z druhé části odpovědi nevyplývá pochopení druhé věci, kterou měl udělat – že se k němu měl chovat hezky.1 5.Měl předstírat, že je jeho přítel.Nevyhovující odpověď, neboť žák neuvádí, že se měl Tom k Jakubovi chovat hezky, a ani nezmiňuje, že s ním měl strávit celý den.0 114 kl íč