Zamyšle ní nad te xty českých učitelů 113 6. Vyznač do mapy trasu, kudy pravděpodobně jel císař do Lemberka. Postup porozumění: interpretace 7. Je podle tvého názoru nadpis pravdivý? Zdůvodni, proč si to myslíš. Postup porozumění: posuzování textu ..........................................................................................................................................................................................Zamyšlení nad texty českých učitelůPodíváme-li se na výběr textů českých učitelů, je patrné, že texty jsou určeny spíše mladším žákům než žákům čtvrtých tříd. (Účastníky semináře byli většinou učitelé 1. stupně základní školy, a tak vybírali texty, které dobře znali.) Příběhům A. Lobela rozumějí již žáci první a druhé třídy. Pro žáka čtvrté třídy je text příliš jednoduchý a krátký. Čtenář brzy pochopí, v čem spočívá Žbluňkův omyl. Pobaví se, ale nemusí příliš přemýšlet a inter-pretovat (motivace Žbluňkova jednání je jasná, má starost a velkou fantazii). Také text Cena přátelství je lehce předvídatelný, jedná se o pohádku, která je sice exotická původem, nikoli však námětem (pohádky o napravených lakomcích najdeme ve všech kulturách). Pohádka má zajíma-vou zápletku (odcizená a navrácená truhla), proto se učitelům podařilo vymyslet řadu zajímavých otázek, které pomáhají žákům pochopit nosnou myšlenku textu. Pověst o napraveném hejtmanovi má umožňovat žákům získávat a používat informace, nejedná se však o text informativní. V textu je převyprávěna pověst, která se váže k hradu Lemberku. Jde tedy o částečně smyšlený příběh, o literární text. Připojená mapa umožňuje propojit pověst s konkrétními místy, avšak nemá pro čtení a porozumění příběhu klíčový význam.